EU kommissionen godkänner Lindes köp av AGA

EU KOMMISSIONEN GODKÄNNER LINDES KÖP AV AGA Linde AG:s kommentar till EU kommissionens beslut: "Med dagens beslut har EU kommissionen givit oss klartecken att med full kraft integrera det svenska bolaget AGA. Vi har kommit ett avgörande steg närmare vårt strategiska mål att ständigt förbättra vår position inom industrigasbranschen både i och utanför Europa" kommenterade Gerhard Full, Lindes koncernchef. Tillsammans blir AGA och Linde det fjärde största gasbolaget i världen med 18 000 anställda och aktiviteter i mer än 45 länder. Oavsett de villkor som kommissionen har ställt, kommer företaget att inom området industrigaser ha som mål en försäljning på cirka 7 miljarder DEM år 2000. Villkoren avser avyttring av verksamheter i Österrike och Holland med en sammanlagd försäljning på cirka 170 miljoner DEM per år. På grund av synergier räknar Linde med kostnadsbesparingar på upp till 200 miljoner DEM per år. Förhandlingarna mellan Messer och Linde avslutade Aktieägarna i Messer Griesheim GmbH, dvs Aventisbolaget Hoechst AG (66,7 %) och Messer Industrie GmbH (33,3 %), och Linde AG har gemensamt beslutat att avsluta de pågående förhandlingarna om en eventuell försäljning av Messer till Linde. Beslutet grundar sig på EU-kommissionens beslut rörande såväl Lindes förvärv av AGA som Air Liquide/Air Products förvärv av BOC. Med tanke på EU-kommissionens hållning till dessa sammanslagningar, kan förväntas att kommissionen antingen förbjuder Lindes planerade övertagande av Messer Griesheim eller ställer villkor som skulle vara oacceptabla för båda sidor. Linde meddelade vidare att företaget kommer att fortsätta att expandera inom området industrigaser. Därför kommer Linde att eftersträva ett förvärv av de gasverksamheter i Europa och USA som på grund av konkurrensmyndigheternas villkor förväntas bli till salu i samband med Air Liquides och Air Products övertagande av BOC. ../2 Sid 2, AGA pressmeddelande: EU kommissionen godkänner Lindes köp av AGA Kommissionens beslut innebär att Linde kan fortsätta som planerat med förvärvet av AGA. Effekten av beslutet är att samtliga utestående villkor i aktieöverlåtelseavtalen med de större aktieägarna har blivit uppfyllda. Som tidigare offentliggjorts har Linde förlängt acceptfristen i erbjudandet till den 14 februari 2000. Lindes nästa steg kommer att vara att inleda inlösensförfarande avseende utestående minoritetsaktier. Inlösensförfarandet beräknas påbörjas innan utgången av februari månad. Ytterligare information rörande inlösensförfarandet kommer att offentliggöras när inlösensförfarandet påbörjats. För vidare information: Press; Investor Relations; Klaus Schönfeld Brita Tornow-Klinkenberg Linde AG Linde AG tel +49 611 770 320 tel +49 611 770 284 Lidingö den 9 februari 2000 AGA Aktiebolag (publ) Information ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/09/20000209BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/09/20000209BIT00710/bit0002.pdf