Halvårsrapport 1999

HALVÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 1999 (Ej granskad av revisor) *AGAs resultat före skatt för det första halvåret uppgick till 1.181 (911) Mkr. Vinsten per aktie efter full skatt var 3:41 (2:57) kronor. *Försäljningen uppgick till 7.483 (7.471) Mkr. Nivån kunde upprätthållas trots en svag ekonomisk utveckling på de mogna marknaderna och en kraftig devalvering i Brasilien. För Healthcare ökade försäljningen med 9 procent. *Rörelseresultatet var 1.016 (962) Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,6 (12,9) procent. Resultatet inkluderar 70 Mkr i vinst från försäljning av AGAs dotterbolag i Storbritannien men också en kostnad på 46 Mkr för INO-projektet i USA. *Nettokassaflödet från verksamheten förbättrades till 385 (-566) Mkr. *AGA har, enligt Redovisningsrådets rekommendation, klassificerat om vissa tidigare höginflationsländer, bl a Brasilien. Det innebär att dagskursmetoden tillämpas vid omräkning av boksluten från dessa länder. Halvårets rörelse- resultat har därmed blivit 95 Mkr högre, men den finansiella nettokostnaden har ökat lika mycket, varför resultatet före skatt inte påverkats. Försäljning Koncernens försäljning uppgick under januari-juni till 7.483 (7.471) Mkr. Devalveringarna i Brasilien i januari 1999 och i Ryssland i augusti 1998 har haft en negativ effekt på försäljningen med cirka 2 procentenheter och 1 procentenhet har fallit bort genom försäljning av verksamheter, främst dotterbolaget i Storbritannien. Detta motverkades delvis av en positiv effekt på 2,5 procentenheter av ändrade kurser för icke devalverade valutor. Den ekonomiska tillväxten var relativt svag på de flesta marknaderna i Europa, och i Sydamerika råder lågkonjunktur i flertalet länder. I Nordamerika var tillväxten fortsatt stabil. I Europa kunde dock en viss förbättring noteras under det andra kvartalet och effekterna av den finansiella oron i Brasilien har dämpats. Industrigasverksamhetens försäljning uppgick till 6.399 (6.472) Mkr. Försäljningsvolymerna ökade för rörledningsleveranser inklusive OSS men minskade för flertalet flaskgaser och var i stort sett oförändrade för flytande luftgaser. Priserna var fortfarande pressade på flera marknader, t ex för flytande luftgaser i Västeuropa. Betydande försäljningsökningar redovisas dock i Sydamerika med undantag av Brasilien och Venezuela. I Nordamerika ökade försäljningen kraftigt i Mexiko, och i Europa redovisas de största försäljningsökningarna i Finland, Italien, Spanien och Rumänien. Healthcare hade en försäljning på 1.084 (999) Mkr, en ökning med 9 procent. Divisionen uppnådde stora ökningar på de flesta marknader utom i Brasilien och Ryssland, där devalveringarna medförde en kraftig minskning av försäljningsintäkterna. AGAs behandlingsmetod med inhalerad kvävemonoxid, INO, förväntas få läkemedelsgodkännande i USA inom de närmaste månaderna. Dessförinnan ger den 1998 förvärvade INO-verksamheten i USA inga nämnvärda intäkter utan visar ett underskott på 46 Mkr för första halvåret. Resultat Koncernens rörelseresultat uppgick till 1.016 (962) Mkr, varav 70 Mkr är vinst från försäljningen av det brittiska dotterbolaget. Exklusive denna realisationsvinst var rörelseresultatet i stort sett oförändrat jämfört med första halvåret 1998. Effekten av ändrade kurser för icke devalverade valutor var positiv med cirka 3 procentenheter, medan INO-verksamheten i USA hade en negativ resultateffekt på 5 procentenheter. Vid omräkning av utlandsbolagens bokslut till svenska kronor har AGA tidigare betraktat de flesta länder i Latinamerika och Östeuropa som höginflationsländer och därmed tilllämpat den s k monetära metoden. Eftersom inflationen har minskat till normala nivåer i flera av länderna under de senaste åren, övergår AGA från och med 1 januari 1999 till dagskursmetoden vid omräkning av boksluten för dotterbolagen i Argentina, Brasilien, Chile, Mexiko, Peru och Uruguay samt Polen och Ungern. Den monetära metoden tillämpas fortfarande för Colombia, Ecuador, Venezuela, Ryssland, Ukraina och Rumänien. Rörelseresultatet för det första halvåret har med dagskursmetoden blivit 95 Mkr högre än vid omräkning enligt den monetära metoden, men också den finansiella nettokostnaden har blivit 95 Mkr högre. Effekten på halvårsresultatet före skatt var alltså noll liksom effekten på nettovinsten. De tidigare publicerade siffrorna för årets första kvartal har omarbetats, varvid rörelseresultatet ökats med 60 Mkr till 475 Mkr, medan resultatet före skatt minskats med 16 Mkr till 768 Mkr och nettovinsten likaså med 16 Mkr till 518 Mkr. I 1998 års bokslut gjordes en reservering i rörelseresultatet med 720 Mkr för beräknade kostnader för de effektiviseringsprogram som startades 1998 och pågår till år 2001. Under det första halvåret 1999 har 112 Mkr av denna reserv utnyttjats. Dotterbolaget i Storbritannien såldes till Air Products den 6 maj. Försäljningen är beroende av godkännande från konkurrensmyndigheten och vinsten är ännu inte fastställd men har beräknats uppgå till 70 Mkr. Antalet anställda minskade under första halvåret med 322 personer till 9.881. Det sålda dotterbolaget i Storbritannien hade 103 anställda. Koncernens finansnetto utgjorde en kostnad på 290 (51) Mkr. Ökningen förklaras främst av lägre avkastning på likvida medel samt kursdifferenser på de sydamerikanska dotterbolagens dollarlån. Resultatet före skatt uppgick till 1.181 (911) Mkr, inklusive 455 Mkr i realisationsvinst från försäljningen av AGAs aktieinnehav i Industrivärden och 70 Mkr från försäljningen av det brittiska dotterbolaget. Skattekostnaden uppgick till 348 (284) Mkr, varav 127 Mkr i realisationsvinstskatt. Försäljningen av dotterbolaget i Storbritannien medför ingen skatt. Nettovinsten för perioden uppgick till 831 (625) Mkr och vinsten per aktie efter full skatt var 3:41 (2:57) kronor. Finansiering och investeringar Under juni månad genomfördes den av bolagsstämman beslutade inlösen av var tionde aktie för 140 kronor per aktie eller sammanlagt 3.408 Mkr. Av tekniska skäl emitterades i samband med inlösen dels 179.581 B-aktier för 140 kronor per aktie, dels 24.344.043 C-aktier utan rätt till utdelning för 5 kronor per aktie. C-aktierna skall lösas in så snart den formella proceduren i tingsrätten är klar. Det sammanlagda antalet A- och B-aktier uppgår till 219.275.975, vilket är bas för beräkning av vinst per aktie fr o m den 29 juni. Periodens nettokassaflöde från verksamheten uppgick till 385 (-566) Mkr efter utdelning till aktieägarna med 730 (730) Mkr. Kassaflödet från investeringsverksamheten ingår med ett positivt belopp på 171 (-871) Mkr, sedan försäljningen av aktier i Industrivärden tillfört 595 Mkr och försäljning av dotterbolag 424 Mkr. Under första halvåret investerade AGA 697 (1.095) Mkr i nya anläggningar, vartill kom 193 Mkr i anläggningar och goodwill vid företagsförvärv. Investeringarna i nya anläggningar motsvarade 9 (15) procent av försäljningen. En ny luftgasfabrik i Peru har tagits i drift liksom en kapacitetsutbyggnad i USA, och en luftgasfabrik är under uppförande i Italien. Koncernens finansiella nettoskuld ökade under perioden med 2.740 Mkr till 6.515 Mkr. Ökningen på grund av aktieinlösen motverkades av det positiva nettokassaflödet från verksamheten. Likvida medel minskade med 1.462 Mkr till 972 Mkr och lånen ökade med 1.585 Mkr till 7.794 Mkr. Nettoskuldsättningsgraden har därmed ökat till 75 procent från 31 procent vid årets början. För att finansiera aktieinlösen har AGA i ett s k MTN-program emitterat obligationer med varierande ränta och löptid. Koncernens soliditet uppgick den 30 juni till 37 procent mot 47 procent vid årets ingång. Eget kapital minskade med 3.544 Mkr till 8.672 Mkr. Förutom ovan nämnda aktieinlösen minskade kapitalet med 372 Mkr i valutakursjustering, främst till följd av ändrad omräkningsmetod för vissa länder. Nästa rapport AGAs niomånadersrapport publiceras den 27 oktober. Lidingö den 17 augusti 1999 AGA AB (publ) Lennart Selander Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/17/19990817BIT00280/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/08/17/19990817BIT00280/bit0002.pdf Hela rapporten