Rapport för januari - september 1999

RAPPORT FÖR JANUARI - SEPTEMBER 1999 (Ej granskad av revisor) *Resultatet före skatt ökade med 15 procent till 1.478 (1.288) Mkr. Vinsten per aktie efter full skatt steg till 4:34 (3:68) kronor. *Försäljningen uppgick till 11.157 (11.204) Mkr. Nivån kunde upprätthållas trots recession i Sydamerika och en svag marknadstillväxt i Europa. Försäljningen för Healthcare ökade med 8 procent. *Rörelseresultatet ökade till 1.446 (1.414) Mkr och rörelsemarginalen var 13,0 (12,6) procent. *Nettokassaflödet från verksamheten förbättrades till 509 (-146) Mkr. *Peter Sjöstrand är ny ordförande i AGA fr o m den 26 oktober. *Linde äger nu över 98 procent av aktierna i AGA. Försäljning Den ekonomiska tillväxten var relativt svag på de flesta marknaderna i Europa, och i Sydamerika råder recession i flertalet länder. Den senare tidens konjunkturförbättring i Västeuropa har ännu inte fått någon nämnvärd effekt för AGA, därför att tillväxten till stor del gällt service- och IT-sektorerna och inte de industrisektorer där AGA har sina kunder. I Nordamerika har tillväxten dämpats något under det tredje kvartalet och i Sydamerika har Brasiliens valuta sjunkit ytterligare. Koncernens försäljning uppgick under januari-september till 11.157 (11.204) Mkr. Nettoeffekten av förvärvade och sålda verksamheter var obetydlig, medan effekten av ändrade valutakurser var negativ med cirka 1 procent. Devalveringar i Brasilien 1999 och i Ryssland 1998 uppvägdes till större delen av höjda kurser för icke devalverade valutor. Försäljningen av industrigaser minskade med 2 procent till 9.537 (9.701) Mkr. Volymerna ökade för rörledningsleveranser och On-Site-Supply samt i viss mån för flytande luftgaser. Även för koldioxid och skyddsgaser ökade volymerna, medan de minskade för syrgas och acetylen i flaskor. Den minskade aktiviteten inom off-shore-industrin hade en negativ effekt på volymerna, speciellt för AGAs norska bolag. Priserna var fortsatt pressade på många marknader, bland annat för flytande luftgaser i Västeuropa. Under det tredje kvartalet sjönk försäljningsintäkterna med 3 procent. Healthcare uppnådde en försäljningsökning med 8 procent till 1.620 (1.503) Mkr trots att försäljningen i Brasilien sjönk kraftigt på grund av valutans devalvering. Under perioden har divisionen förvärvat kompletterande hemterapiföretag i Sverige, Norge, Tjeckien och Slovakien. I oktober förvärvades ett företag i Spanien. AGAs produkt för behandling av spädbarn med allvarliga andningsproblem, INO, förväntas få läkemedelsgodkännande i USA inom den närmaste tiden. Resultat Koncernens rörelseresultat uppgick till 1.446 (1.414) Mkr. Nettoeffekten av ändrade valutakurser var obetydlig. Försäljningen av AGAs bolag i Storbritannien i maj gav, efter korrigering i tredje kvartalet, en realisationsvinst på 125 Mkr, men samtidigt hade INO-verksamheten i USA en negativ resultateffekt på 76 Mkr. Rörelsemarginalen förbättrades till 13,0 (12,6). Exklusive vinsten från försäljningen av det brittiska bolaget och exklusive INO-kostnaderna var marginalen 12,5 procent. Satsningar inom Healthcare har belastat marginalen under det tredje kvartalet. Resurser byggs upp för att höja kvaliteten inom produktion och distribution av medicinska gaser. 1998 års rörelseresultat belastades med en reservering på 720 Mkr för beräknade kostnader för de effektiviseringsprogram som startades 1998 och pågår till år 2001. Hittills under 1999 har 216 Mkr av denna reserv utnyttjats. Antalet anställda minskade under de tre kvartalen med 521 personer till 9.682. Koncernens finansnetto försämrades till 423 (126) Mkr. Förändringen beror väsentligen på lägre avkastning på likvida medel samt finansieringen av AGAs inlösen av aktier vid halvårsskiftet. Därutöver förklaras mer än 100 Mkr av negativa kurseffekter vid omräkning till svenska kronor av framför allt det brasilianska bolagets bokslut. Resultatet före skatt uppgick till 1.478 (1.288) Mkr, inklusive 455 Mkr i realisationsvinst från försäljningen av AGAs aktieinnehav i Industrivärden och 125 Mkr från försäljningen av AGAs brittiska bolag. Skattekostnaden uppgick till 454 (389) Mkr, varav 127 Mkr i realisationsvinstskatt. Nettovinsten för perioden uppgick till 1.021 (896) Mkr och vinsten per aktie efter full skatt var 4:34 (3:68) kronor. Investeringar och finansiering Det omfattande investeringsprogram som startades 1995 är nu avslutat. Under januari-september investerade AGA 1.068 (1.515) Mkr i nya anläggningar, vilket motsvarade 10 (14) procent av försäljningen. Därtill kom 206 (100) Mkr för kompletterande företagsförvärv, främst gas- och svetsverksamheter samt de nämnda hemterapiföretagen. En ny luftgasfabrik i Peru togs i drift i början av året liksom en kapacitetsutbyggnad i USA, och en luftgasfabrik är under inkörning i Italien. Nettokassaflödet från verksamheten uppgick till 509 (-146) Mkr efter utdelning till aktieägarna med 730 (730) Mkr. Kassautflödet från investeringsverksamheten minskade till 190 (1.392) Mkr, sedan försäljningen av aktier i Industrivärden tillfört 595 Mkr och försäljning av dotterföretag 435 Mkr. Koncernens finansiella nettoskuld, dvs lån minus likvida medel och placeringar, ökade under perioden med 2.457 Mkr till 6.232 Mkr. I slutet av juni genomfördes den av bolagsstämman beslutade inlösen av var tionde aktie för sammanlagt 3.408 Mkr. Denna ökning av nettoskulden motverkades delvis av det positiva nettokassaflödet från verksamheten. Likvida medel minskade med 750 Mkr till 1.684 Mkr och lånen ökade med 2.015 Mkr till 8.224 Mkr. Nettoskuldsättningsgraden har därmed ökat till 72 procent från 31 procent vid årets början. Koncernens soliditet uppgick den 30 september till 37 procent mot 47 procent vid årets ingång. Lindes förvärv av AGA Efter ett offentligt erbjudande till AGAs aktieägare den 15 september har Linde AG nu förvärvat över 98 procent av antalet aktier och röster i AGA AB. Ansökan om tillstånd för förvärvet har ingivits till berörda konkurrensmyndigheter den 1 september och EU-kommissionen har i början av oktober beslutat förlänga behandlingstiden med fyra månader, dvs till början av februari 2000. Lidingö den 27 oktober 1999 AGA AB (publ) Lennart Selander Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/27/19991027BIT00040/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/10/27/19991027BIT00040/bit0002.pdf Hela rapporten