Agellis får bidrag för delfinansiering av förstudie för nästa generations sensor för nivåmätning i kokiller.

AGELLIS Group AB har via det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT och Automation (PiiA) fått delfinansiering för genomförande av en förstudie för nästa generations sensor för nivåmätning i kokiller. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt det är möjligt att vidga marknaden för elektromagnetisk nivåmätning.

Förstudien är beviljad 1 500 000 SEK och är ett projekt inom den gemensamma PiiA-satsning med VINNOVA, Formas, Energimyndigheten och industrin. Projektet beräknas påbörjas under hösten 2014 och avslutas sommaren 2015. I studien kommer Chalmers Tekniska högskola (Institutionen för material- och tillverkningsteknik) att medverka tillsammans med ytterligare industripartners och syftet är att vidga marknaden för Agellis mätplattform för elektromagnetisk nivåmätning i kokiller.

”Nivåmätning i kokiller är en av de viktigare parametrarna när man stränggjuter stål och elektromagnetisk teknik ger en överlägsen mätnoggrannhet. Agellis arbetar ständigt för att utveckla och sätta nya standarder för industrin och nu vill vi undersöka på vilka sätt det är möjligt att vidga marknaden för elektromagnetisk nivåmätning”, säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.

Chalmers i Göteborg forskar och utbildar inom teknik, naturvetenskap, sjöfart och arkitektur, med en hållbar framtid som allomfattande vision. Chalmers är känt för sin effektiva innovationsmiljö och har åtta styrkeområden av internationell dignitet – Energi, Informations- och kommunikationsteknologi, Livsvetenskaper, Materialvetenskap, Nanovetenskap och nanoteknologi, Produktion, Samhällsbyggnad och Transport. För mer information besök www.chalmers.se

AGELLIS Group AB utvecklar, tillverkar och marknadsför elektromagnetiska mätinstrument för den globala metallindustrin. Lösningarna möjliggör ökad automation, ökad processeffektivitet och förbättrad säkerhet för personal inom metallproduktion. Agellis är idag en av de ledande aktörerna inom sin marknadsnisch och grundades 2002 av Christer Fåhraeus som genom Fårö Capital också är största investerare och ägare. Agellis är listat på NASDAQ OMX First North med Thenberg & Kinde Fondkommission AB som Certified Adviser. För mer information om företaget, produkter och tillämpningar besök www.agellis.com

Citat

Nivåmätning i kokiller är en av de viktigare parametrarna när man stränggjuter stål och elektromagnetisk teknik ger en överlägsen mätnoggrannhet. Agellis arbetar ständigt för att utveckla och sätta nya standarder för industrin och nu vill vi undersöka på vilka sätt det är möjligt att vidga marknaden för elektromagnetisk nivåmätning.
Patrik Bloemer