Agellis får order från Svenskt stålverk på nytt nivåmätningssystem för ljusbågsugnar.

AGELLIS Group AB, som utvecklar och säljer produkter och lösningar till den globala metallindustrin, har fått en order på totalt 660 KSEK på ett nytt nivåmätningssystem för ljusbågsugnar. Systemet skall installeras på Ovako Hofors i Sverige som också kommer att agera som referensverk för Agellis.

Affären avser ett mätsystem (EMLI-FBL) för nivåmätning i ljusbågsugnar. Systemet mäter automatiskt och med hög noggrannhet metallnivån i ljusbågsugnen under drift. Levererans och installation beräknas ske under sista kvartalet 2013.

”EMLI-FBL kommer med sin unika förmåga att mäta metallnivån i ugnen att ge oss värdefull information om vår process och därmed möjligheter att utveckla oss ytterligare”, säger Patrik Fredriksson, Stålverkschef på Ovako Hofors.

”Att få Ovako Hofors som referenskund på vårt nya mätsystem är självklart viktigt för Agellis. Vi ser fram emot att hjälpa Hofors att utnyttja systemet på bästa sätt”, säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.

Samtliga Agellis produkter baseras på en gemensam produktplattform, EMLI plattformen. EMLI-FBL (Furnace Bath Level) mäter med hög noggrannhet stålnivån i en ljusbågsugn (EAF). En bra nivåmätning av stålet i ljusbågsugnen hjälper verket att öka produktionen och personalsäkerheten samt minska underhållskostnader.

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Bolaget har 11 produktionsorter och ett flertal säljbolag i Europa och USA. Omsättningen 2012 uppgick till 937 miljoner euro och antalet anställda var 3 040. Den totala produktionskapaciteten är 1,3 miljoner ton stål per år. Mer information finns på www.ovako.com