Agellis får order på 1,4 MSEK från stålverk i Europa

Agellis Group AB har fått en order på sammanlagt 1,4 MSEK för en uppgradering av tre nivåmätningssystem på ett stålverk i Europa.

Affären avser Agellis mätsystem EMLI-Ms som i denna installation mäter stålnivån i kokillerna i en gjutmaskin. De tre nya systemen ersätter en äldre version av mätsystemet som stålverket har använd under mer än 20 år.

Leverans och driftsättning sker under fjärde kvartalet innevarande år.

”Verket är mycket nöjda med våra system och med uppgraderingen kan kunden ytterligare öka kvalitén på sina produkter. Kunden har ett mycket bra referensvärde för oss, säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.”

Av konkurrensskäl väljer Agellis att inte nämna slutkundens namn.

Agellis elektromagnetiska produkter baseras på en gemensam produktplattform, EMLI plattformen. Produkterna inom termografi baseras på IR-kameror med tillhörande unik användarmjukvara och serverlösning.

Mätsystemet EMLI-Ms (Mould suspended) mäter med hög noggrannhet metallnivån i kokillen under gjutning. Sensorn är mycket nära metallen och måste därför klara en mycket krävande miljö. En bra nivåmätning av metallent i kokillen är en förutsättning för en jämn och hög kvalitet på den metall som produceras.

AGELLIS Group AB utvecklar, tillverkar och marknadsför elektromagnetiska mätinstrument för den globala metallindustrin. Lösningarna möjliggör ökad automation, ökad processeffektivitet och förbättrad säkerhet för personal inom metallproduktion. Agellis är idag en av de ledande aktörerna inom sin marknadsnisch och grundades 2002 av Christer Fåhraeus som genom Fårö Capital också är största investerare och ägare. Agellis är listat på NASDAQ OMX First North med Consensus Asset Management AB som Certified Adviser. För mer information om företaget, produkter och tillämpningar besök www.agellis.com