Agellis får order på 2,8 MSEK från smältverk i Norge

AGELLIS Group, som utvecklar och säljer produkter och lösningar till den globala metallindustrin, har fått en order på sammanlagt 2,8 MSEK på ett mätinstrument till ett smältverk i Norge.

Affären som avser ett system för nivåmätning i ugnar (EMLI-ELP) har också kompletterats med utrustning för temperaturmätning och provtagning. Det kompletta systemet förväntas installeras under senare delen av första halvåret 2012.

Att veta nivåer av slag och metall i smältugnar är en viktig parameter som hjälper verket att optimera produktionen och kvaliteten. Att dessutom kunna automatisera mätningar, som tidigare gjordes manuellt, ger både högre mätnoggrannhet och en säkrare arbetsmiljö för personalen på verket.

”Ordern från Norge är ett resultat av vårt ökade fokus på smältugnar. Norge har många smältverk och kan bli en stor marknad för Agellis framöver” säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.

Av konkurrensskäl väljer Agellis att inte nämna slutkundernas namn.

Samtliga Agellis produkter baseras på en gemensam produktplattform, EMLI plattformen. EMLI-ELP (Electromagnetic Level Profiling) mäter med hög noggrannhet de olika lagren av material i en ugn, såsom metall och slagg. En bra nivåmätning av de olika lagren i ugnen är en förutsättning för ett bra  utbyte och en hög kvalitet på den metall som produceras.