Agellis får order på 3,3 MSEK från kopparverk i Europa

Agellis Group AB, som utvecklar och globalt säljer produkter och lösningar till metallindustrin, har fått en order på sammanlagt 3,3 MSEK på ett mätsystem till ett kopparsmältverk i Europa.

Affären avser ett mätsystem (EMLI-ELP) för nivå- och temperaturmätning samt provtagning i en smältugn för koppar. Smältugnen är sedan tidigare utrustad med två EMLI-S system från Agellis för realtidsmätning av metallnivån i ugnen. Det nya EMLI-ELP systemet kommer att ge kunden ytterligare information om processen i smältugnen samt kalibreringsdata för ökad mätnoggrannhet för de redan installerade EMLI-S systemen.

Systemet skall levereras under tredje kvartalet och driftsättas under fjärde kvartalet 2013.

”Ett nära samarbete med kunden och en förståelse för deras process har resulterat i denna viktiga order. Vårt EMLI-ELP system har tidigare används inom platina och kisel industrin och ordern är en viktig referens för den stora kopparindustrin.” säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.

Av konkurrensskäl väljer Agellis att inte nämna slutkundens namn.

Samtliga Agellis produkter baseras på en gemensam produktplattform, EMLI plattformen. EMLI-ELP (Electromagnetic Level Profiling) mäter med hög noggrannhet de olika lagren av material i en ugn, såsom metall och slagg. En bra nivåmätning av de olika lagren i ugnen är en förutsättning för ett högt utbyte och en hög kvalitet på den metall som produceras.