AGELLIS Group AB (publ.) Delårsrapport januari – mars 2011

- Koncernens totala omsättning för perioden uppgick till 2,6 (4,7) MSEK.

- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar för perioden uppgick till -1,5 (0,9) MSEK.

- Resultatet för perioden uppgick till -2,2 (0,2) MSEK.

- Resultatet per aktie för perioden uppgick till -0,11 (0,01) SEK.

- Likvida medel, inklusive beviljade krediter, uppgick till 2,0 (3,5) MSEK vid utgången av första kvartalet.

- Orderstocken vid periodens slut uppgick till 2,7 (5,2) MSEK.

VD:s kommentar:

Både försäljningen och orderingången under första kvartalet var lägre än förväntat på såväl instrument som reservdelar. Agellis tillämpar en princip där kostnaden för produktion till viss del är fast varje kvartal. Då inga större system levererats eller fakturerats under första kvartalet blev därmed också marginalen betydligt sämre än normalt. Under perioden tog vi en order på ett EMLI M-instrument från en kund i Mellanöstern för leverans senare under våren. Vidare genomfördes en mycket framgångsrik test av vårt EMLI ELP-instrument hos en koppartillverkare i Nordamerika. I mars medverkade Agellis på en smelterkonferens i Sydafrika där bland annat vår ELP-kund Lonmin höll ett uppskattat föredrag om vad instrumentet inneburit för dem. Artikeln finns på nätet:http://www.pyrometallurgy.co.za/Pyro2011/Papers/269-Goff.pdf

Efter periodens slut har orderingången återgått till normal nivå. Trots det svaga första kvartalet kvarstår målsättningen att öka såväl omsättning som vinst 2011. Vi ser fortsatt stort intresse för Agellis produkter, framför allt inom non-ferrousområdet.

Mårten Öbrink, VD, AGELLIS Group AB, tel. 046-101369, alt. Mobil: 0733-170849

AGELLIS Group AB (publ.) är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer innovativa produkter och lösningar till globala metallproducenter. Agellis erbjuder produkter för mätning av metallnivåer och flöden som används för ökad automation i produktionen. Agellis har kunder i hela världen inklusive. Sandvik Materials Technology i Sverige, ArcelorMittal i USA och Europa samt POSCO i Sydkorea. Agellis grundades 2002 av Christer Fåhraeus som genom Fårö Capital också är största investerare och ägare. Agellis är listat på First North med Thenberg & Kinde Fondkommission AB som Certified Adviser. Mer information finns på www.agellis.com