AGELLIS Group AB (publ.) Delårsrapport januari – september 2011

• Koncernens totala omsättning för perioden uppgick till 10,4 (14,2) MSEK och för tredje kvartalet till 3,3 (4,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet för koncernen före av- och nedskrivningar för perioden uppgick till -2,1 (2,6) MSEK och för tredje kvartalet till -1,2 (0,8) MSEK.
  • Resultatet för perioden uppgick till -4,4 (0,2) MSEK och för tredje kvartalet till -2,0 (0,1) MSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden uppgick till -0,21 (0,01) SEK och för tredje kvartalet till -0,09 (0,00) SEK.
  • Likvida medel, inklusive beviljade krediter, uppgick till 0,8 (2,6) MSEK vid utgången av tredje kvartalet.
  • Orderstocken vid periodens slut uppgick till 7,3 (3,6) MSEK.
  • Under kvartalet har en kundfordran på ett grekiskt statligt stålverk på 0,5 MSEK skrivits av samt lagret skrivits ner med 0,6 MSEK. Kostnader för VD-bytet på 0,6 MSEK har också tagits.

VD:s kommentar

Årets tredje kvartal inleddes med en order på drygt 3 MSEK på ett ELP-instrument från ett platinaverk i Sydafrika. Vi har sett ett ökat intresse för EMLI ELP under kvartalet såväl från kunder som från större OEM-företag. Vi har tagit ytterligare några intressanta instrumentorder under kvartalet, i Mexiko har en befintlig kund beställt en uppgradering av sitt SIL instrument. Detta verk har använt EMLI SIL under 15 år och är mycket nöjda. I och med uppgraderingen till nya generationens EMLI-instrument får kunder bland annat tillgång till ytterligare förbättrad mätprestanda samt onlinesupport. I september sålde vi ett EMLI T-instrument till Sydkorea, som är världens sjätte största stålproducent. Sydkorea har tidigare varit en viktig marknad för Agellis och förhoppningsvis tar nu denna marknad fart igen efter några år med låg försäljning.

Resultatet för tredje kvartalet var under förväntan vilket har lett till att prognosen justerats ner för helåret. Bolaget räknar nu med minskad omsättning och en förlust för helåret 2011. Försämringen för Q3 beror delvis på att flera order kom sent i kvartalet och först kommer att levereras under fjärde kvartalet.

Under tredje kvartalet har en patentansökan för mätmetoden som används i EMLI S-instrumentet lämnats in i Sverige och USA.

Mårten Öbrink, VD, AGELLIS Group AB, tel. 046-101369, alt. Mobil: 0733-170849