Boozt fortsätter att expandera  – växer ur de gamla lokalerna

En av de snabbast växande nätbutikerna, Boozt.com, har de tre första månaderna i år ökat sin omsättning med över 100 procent jämfört med i fjol. Den snabba tillväxttakten har lett till att Boozt.com har flyttat till nya och större lokaler i Hyllie i Malmö.

Näthandeln fortsätter att vinna mark mot de fysiska butikerna och detta märks inte minst hos det danskägda Boozt.com som sedan starten 2009 har vuxit kraftigt. Företaget räknar med en omsättning på drygt 1,2 miljarder svenska kronor under 2016.

Ny adress till huvudkontoret
På grund av bolagets tillväxt började de ursprungliga lokalerna att kännas för små. Därför flyttade verksamheten till nya lokaler i Hyllie den 4 april. Det nya huvudkontorets lokaler är över 2 000 kvadratmeter stort och där finns det även rum för ytterligare tillväxt. Lokalerna i Hyllie inrymmer de flesta av företagets totalt 160 anställda. Varje dag säljer online-butiken kläder från omkring 400 varumärken inom mode.

– Flytten är ytterligare ett steg på vägen mot att bli Skandinaviens ledande modebutik online och vi räknar med att både antalet anställda, beställningar till distributörer och försäljningen fortsätter att öka under 2016, säger Hermann Haraldsson, VD för Boozt.com.

Skandinaviens ledande modebutik online
Tillväxten är tydlig både fysiskt och på resultatet. Verksamheten har gått från att ha en omsättning på noll till drygt 1,2 miljarder svenska kronor på fem år, och målet är att skapa Skandinaviens ledande online-butik. Vägen dit innefattar stordriftsfördelar, effektiv kundservice och fokus på den Skandinaviska marknaden.

Stordriftsfördelar kommer att åstadkommas genom bland annat en redan påbörjad etablering av ett nytt lager. Investeringen i lagret ska säkerställa ytterligare tillväxtmöjligheter samt en hög grad automatisering så att behandlingen av varje order blir ännu mer effektiv.

– En snabb orderhantering och effektiv kundservice som möter kundernas förväntningar är avgörande för e-handel. Vår investering i automatisering är grundläggande för vår fortsatta tillväxt och konkurrenskraft. Flytten till de nya lokalerna är således både fysiskt nödvändig och en viktig del för att nå våra tillväxtmål, säger Hermann Haraldsson.

Huvudkontoret på 2 194 kvadratmeter ligger på Hyllie Boulevard 10A och 10B i Malmö, Sverige.

Om Boozt
Boozt.com är en online-shop med kläder, skor och accessoarer för kvinnor, män och barn. Shoppen startades 2009. På Boozt.com hittar du över 400 Skandinaviska och internationella modevarumärken som Day Birger et Mikkelsen, By Malene Birger, Tiger of Sweden, Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, MOLO och BOSS.

Peter G. Jørgensen, Chief Marketing Officer på BZT Fashion
pgj@boozt.com