Dyra kläder lyfter i årets julhandel – butiker tar mark på e-handelns bekostnad

Under årets julhandel tar butiker revansch. Dessutom har försäljningen av kläder i premiumsegmentet ökat med över 20 procent i samtliga åldersgrupper. De yngre konsumenterna tar sig till fysiska butiker och antal köp i kategorin har mer än fördubblats jämfört med ifjol. Det visar nya siffror från SaaS-bolaget Voyado som analyserat 70 miljoner transaktioner.

Statistiken visar att allt fler svenskar i år byter e-handeln mot butik och att många väljer kvalitet före kvantitet. Rapporten avslöjar hur handeln sett ut mellan 20 november och 17 december, jämfört med samma period 2022.

• Försäljningsvolymen i fysiska butiker har ökat med drygt åtta procent och snittkvittot med nio procent.
  • Samtidigt har antalet köp inom e-handeln minskat med sex procent.
  • Konsumenter i åldern 18–26 handlar mer och för större summor. Antal köp i butik har ökat med 30 procent med snittkvitton som är sju procent högre jämfört med samma period förra året.

En stor skillnad från fjolårets julhandel gäller dyrare klädvarumärken. Försäljningen av denna kategori har ökat med 24 procent och även här sticker åldersgruppen 18–26 ut. Bland dem har köp inom kategorin ökat med 22 procent totalt – och hela 103 procent i fysisk butik.

– Det är intressant att se hur konsumenter i julhandeln i år har fokus på dyrare och mer kvalitativa produkter snarare än billiga alternativ. De fysiska butikerna ser alltid ett uppsving inför jul, med ökade volymer fram till julafton när man inte längre är säker på att få hem sina klappar i tid, men det är särskilt kul att se hur man lyckas attrahera även de unga till butikerna i år, säger Felix Kruth, produktchef på Voyado.

Kvinnor fyndar mest i mellandagarna

Inledningen på årets julhandel såg ett lyft under Black Week vad gäller förmånliga rabatter och nedsatta varor. När vi nu blickar fram mot mellandagsrean finns dock större kap att göra – inte minst vad gäller dyrare varumärken.

Siffror från föregående år visar att rabattsatsen på dyrare varumärken är 180 procent högre under mellandagsrean jämfört med Black Friday. Detta är något kvinnor är särskilt bra på att utnyttja. I snitt gjorde kvinnor 21 procent större besparingar per kvitto under mellandagsrean 2022 – jämfört med Black Friday – och hade 14 procent högre snittkvitton. Mäns fyndande, å andra sidan, skedde under Black Friday, där de gjorde 25 procent högre besparingar jämfört med mellandagarna.

För mer information, kontakta:

Sara Backsell, PR-och kommunikation, Voyado

Telefon: +46 (0)76-288 56 15

E-mail: sara.backsell@voyado.com

Om Voyado:

Voyado hjälper retailers att skapa relevanta shoppingupplevelser, öka kundlojalitet och driva tillväxt. Den AI-drivna SaaS-lösningen innefattar en optimeringsmotor med djup produktförståelse som i realtid anpassar e-handelssajter baserat på besökarens beteende, samt en marknadsföringsplattform med samlad kunddata och kampanjverktyg för att leverera automatiserade och personliga shoppingupplevelser.