Experternas tips: Så lever du mer miljövänligt

Svenskarna köper stora mängder med vatten på flaska, något som inte bara är dyrt för konsumenterna utan också dåligt för miljön. Ett enkelt sätt att leva mer miljövänligt är istället att dricka vatten direkt från kranen. Kolsyremaskintillverkaren SodaStream har låtit fråga några av landets miljöexperter om ytterligare tips för en mer miljövänlig livsstil.

SodaStream släppte nyligen sin nya reklamfilm med Mayim Bialik (Big Bang Theory) och Kristian Nairn (Game of Thrones) i huvudrollerna. Filmen handlar om hur framtidens människor ser ner på vår tids konsumtion av vatten på flaska. I samband med detta har SodaStream även passat på att rådfråga svenska hållbarhets- och miljöexperter om deras bästa tips för hur man kan leva mer miljövänligt. Förutom att undvika buteljerat vatten och istället dricka det svenska kranvattnet av världsklass handlar tipsen om att äta mer miljövänligt, källsortera och fira sin semester hemma i Sverige.

– På SodaStream har vi sedan starten kämpat mot mindre plast i naturen och det är något som vi alltid kommer att göra. Anledningen till att vi även tagit detta initiativ är för att lyfta fram fler enkla och värdefulla tips i strävan mot att leva mer miljövänligt. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, säger Michele Fitzwilliams, Nordisk Marknadsdirektör, SodaStream.

Beatrice Rindevall, Redaktör, Supermiljöbloggen

”Kör en Sverigesemester. Flygen ökar explosionsartat samtidigt som det är viktigare än någonsin att vi slutar släppa ut. Vi har fantastiskt vackra fjäll, stränder, sjöar och skogar i Sverige - ta tåget till dem! Jag lovar att det är minst lika bra som utlandet.”

Peter Olofsson, Chefredaktör, Recycling & Miljöteknik

”Skaffa vanan att källsortera ditt avfall lite, lite bättre än innan. Behåll sedan denna vana även när sommaren tagit slut.”

Jonas Jernberg, klimatsmart.se

"Den miljövänligaste plastflaskan är den som aldrig tillverkas. Genom att jag tillverkar mitt eget kolsyrade vatten hemma i samma flaska gång efter gång, slipper jag bära plastflaskor fram och tillbaka mellan affären och hemmet. Dessutom kan energin som går åt vid tillverkningen, återvinningen och transporterna av plastflaskorna då användas till något bättre."

Ulrika Lundqvist, Universitetslektor, fysisk resursteori vid institutionen för energi och miljö, Chalmers Tekniska Högskola

”Mitt tips är att köpa MSC-märkt fisk och skaldjur. Under sommaren smakar det extra gott med något färskt från fiskdisken, om man inte har lyckats få egen fångst. MSC-märkningen innebär att fisket har skett på ett hållbart sätt så att även våra barn och framtida generationer skall ha möjlighet att kunna njuta av havets läckerheter.”

Annika Carlsson-Kanyama, Docent och forskare vid institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik, KTH

“Vår konsumtion av kött är en riktig miljöbov. Mitt bästa tips för att leva mer miljövänligt är därför att grilla vegetariskt. Det är både enkelt och gott att välja bort köttet och istället välja vegetariska produkter. Om man inte vill skippa köttet helt kan man se till att dra ner på det. Att göra grillspett med extra grönsaker och mindre kött är ett steg i rätt riktning.”

Se hela filmen här:
www.homoschlepiens.com

Peter Larsson, presskontakt

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna; www.sodastream.se