Fondrobotar på uppgång – trots låg kännedom

Per Westerberg: ”Kommer växa exponentiellt när svenska sparare inser fördelarna”

Ett flertal fondrobotar har etablerat sig på den svenska marknaden och investeringsformen ökar nu i popularitet. En av de största aktörerna på marknaden är Fundler med drygt 47 000 användare. Till skillnad från traditionella sparformer har fondrobotar bättre precision och högre avkastning. Men trots fondrobotarnas framfart är det fortfarande många som inte känner till fördelarna. Hela 70 procent av svenskarna vet ännu inte vad en fondrobot är.

Svenska fondrobotar har varit på stark frammarsch de senaste åren. Drygt var fjärde svensk uppger att de skulle kunna tänka sig att använda en fondrobot. Trots det är kännedomen kring sparformen låg bland svenskarna. Endast 30 procent uppger att de vet vad en fondrobot är. Det visar en ny Ipsos-undersökning som genomförts på uppdrag av Fundler.

– Fondrobotar är ett billigt och effektivt sätt för dem som vill ha en högre avkastning på sitt sparande. Tack vare den automatiserade processen krävs inga dyra lokaler eller höga administrationskostnader. Man behöver dessutom inte ombalansera sin portfölj, det görs automatiskt vid behov. Det är därmed ett sätt att spara både tid och få möjlighet till högre avkastning. Ett bra alternativ för såväl dem som har sparat aktivt i fonder och aktier i åratal som för nybörjare, säger Per Westerberg, före detta näringsminister och riksdagens talman som i dag är styrelseledamot i Fundler.

Per Westerberg menar att fondrobotar som Fundler demokratiserar möjligheten att spara och investera enkelt till bra avkastning. Han har själv investerat i bolaget och ser med tillförsikt på utvecklingen för fondrobotar i allmänhet och för Fundler i synnerhet. Fondroboten hade nämligen högst riskjusterad avkastning under 2019.

– Fondrobotar är redan en väletablerad sparform i länder som USA, England och Tyskland och i Sverige kommer utvecklingen att fortsätta åt samma håll. Potentialen är enorm och många svenska aktörer har redan lyckats väldigt bra. Inte minst Fundler som gav allra högst riskjusterad avkastning i fjol. Att Fundler är helt oberoende gör att man som användare kan känna sig trygg med att det enda sättet för bolaget att tjäna mer pengar är genom att se till att du som användare faktiskt gör det. Jag är helt övertygad om att fondrobotarna kommer växa ännu mer i samband med att svenskarna inser fördelarna, säger Per Westerberg.

Annika Javestad, CMO, Fundler
Telefon: +46 702 29 18 82

Email: annika@fundler.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av Fundler. Under perioden 14–20 februari 2020 har sammanlagt 1 001 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18–65 år i Sverige. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd.

Om Fundler
Stockholmsbaserade Fundler AB lanserades 2017 och uppfyller Finansinspektionens regler för oberoende investeringsrådgivning. Fundler hjälper både privatpersoner och företag med investeringsrådgivning och ger alltid provisionen från fondbolagen direkt till kunderna.

Läs mer på www.fundler.se.

Vet du vad en fondrobot är?

Totalt Kvinnor Män
Ja 30% 20% 40%
Nej 70% 80% 60%

Skulle du kunna tänka dig att använda en fondrobot?

Totalt Kvinnor Män
Ja 26% 25% 28%