Förnybar el inte avgörande för svenskarna

Förnybar el, även kallad grön el, diskuteras flitigt i eldebatten. Men hur viktigt är det egentligen för konsumenterna? En ny undersökning från elbolaget Greenely visar att närmare hälften av svenskarna inte anser att förnybar el är en avgörande faktor för dem när de väljer elbolag.

Förnybar el ses som en viktig del av framtidens eltillgångar. Sett till Greenelys nya undersökning är det också en angelägenhet för många av landets elkonsumenter. Totalt uppger 30 procent av svenskarna att förnybar el är mycket viktigt för dem. Trots detta saknar var femte svensk förnybar el i dagsläget. Anledningarna till detta varierar och de allra flesta, 34 procent, uppger att de inte tagit ett aktivt beslut när det kommer till elen. Därefter svarar 18 procent att de tycker att förnybar el är för dyrt medan 16 procent anser att de inte har kunskapen som krävs för att byta.

Undersökningen visar även på tydliga skillnader mellan män och kvinnor när det kommer till förnybar el. Hela 23 procent av männen anser att förnybar el inte är bättre för miljön. Motsvarande siffra hos kvinnorna är endast sex procent. Det är dessutom fler män än kvinnor som anser att förnybar el är för dyrt i dagsläget.

Förnybar el kommer såklart vara en viktig del av framtidens elkonsumtion men det är däremot inte allt som måste göras. Vi kommer behöva fundera över hur mycket el som konsumeras under vissa tidpunkter och försöka skapa en jämnare konsumtionsnivå, säger Tanmoy Bari, VD på Greenely.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av Greenely. Undersökningen utfördes i september 2021 och är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd. Totalt har 1079 personer svarat.

Hur viktigt är förnybar el för dig?

Lite, men inte avgörande 49% 49% 49%
Mycket 30% 32% 28%
Inte alls 14% 8% 20%
Vet ej 7% 11% 3%

Har du förnybar el i ditt hushåll idag?

Vet ej 45% 53% 36%
Ja 36% 29% 44%
Nej 19% 18% 20%

Varför har du inte förnybar el?

Jag har inte tagit något aktivt beslut kring min el 34% 47% 23%
Det är för dyrt med förnybar el 18% 15% 22%
Jag vet inte hur man byter till förnybar el 16% 14% 18%
Det spelar ingen roll för mig vad jag har för el 15% 10% 20%
Jag anser inte att förnybar el är bättre för miljön 15% 6% 23%
Jag känner inte till fördelarna med förnybar el 13% 15% 12%

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Hagblom, co-Founder & Head of Operations, Greenely
E-mail: fredrik.hagblom@greenely.se

Peter Larsson, presskontakt, Agency
E-mail: peter@agency.se

Greenely är "nästa generationens elbolag". Greenely erbjuder elavtal med förnyelsebar el märkt med Bra Miljöval till självkostnadspris. Elavtalet är ett timprisavtal, med det kan konsumenten anpassa sig efter priserna istället för att priset anpassas efter andra, det vill säga snittet.

Greenely erbjuder även en app som kostnadsfritt hjälper människor optimera sin energianvändning i hemmet med syftet att möjliggöra en mer hållbar livsstil. Genom att ansluta appen till hushållets elmätare kan konsumenten se sin elanvändning för varje timme, dag, vecka och månad. Bolaget startades 2014 av tre KTH-studenter och appen lanserades 2017. I dag har över 113 000 användare anslutit sig till appen. För mer information: www.greenely.se