Freetrailers släpvagnsguide: Så håller du släpvagnen rullande i vinter

Snart gör vintern sitt intåg med mörker, kyla och inte minst tuffare underlag på våra vägar. Ett säkert tecken på vinterns ankomst är kravet på vinterdäck, vilket gäller för såväl släpvagnar som övriga fordon från första december. Freetrailer, teknikföretaget som gratis lånar ut släpvagnar, har därför tagit fram en guide för hur du bäst förbereder din släpvagn för vintertrafiken.

Den svenska vintern innebär allt som oftast kyla och nederbörd, vilket gör väglaget svårare att hantera. Det ställer högre krav på både fordon och förare. Att förbereda bilen inför vintern är en självklarhet för de allra flesta, värre är det med släpvagnar. Många privatpersoner saknar rutin på att köra med släpvagn och osäkerheten kan vara ett större problem under vintern. Freetrailer har därför tagit fram en guide med 15 tips på hur du förbereder och genomför däckbytet men även hur du säkrast framför släpet med vinterns tuffare förutsättningar i åtanke.

– Enligt vår bokningsstatistik är det färre som lånar släpvagnar under vintern. Det kan bero på att många känner sig osäkra på att framföra ett släp när väglaget är tuffare och mörkret ger en sämre sikt. För att fler ska känna sig trygga i att nyttja släpvagnar även under vinterhalvåret har vi tagit fram denna guide. Vi uppmanar däremot självklart inte någon att ge sig ut på vägarna om man känner sig otrygg, säger Johan Wijkander på Freetrailer.

Freetrailers släpvagnsguide inför vintern:

Inför vintern

1. Smörj gångjärn, påskjutsbroms och rörliga delar för att undvika förfrysning.
2. Kontrollera att lyktglasen inte är vattenfyllda, så att de inte spricker vid minusgrader.

Regler för vinterdäck på släpvagnar

3. Enligt lag måste släpet ha dubbdäck om dragbilen har dubbdäck.
4. Om dragbilen har friktionsdäck går det bra med friktions- eller dubbdäck på släpet.

Inför byte till vinterdäck

5. Kontrollera mönsterdjup, slitbana och dubbar (om du har dubbdäck) innan du monterar på vinterdäcken, då det är lättare att kontrollera hjulen friställda.
6.Om du saknar tryckluft hemma kan du innan montering ta med vinterdäcken till en bensinmack och kontrollera lufttrycket, för att slippa åka dit med hela släpet.

Byte till vinterdäck

7. Ha släpet tillkopplat på bilen medan du byter däck, då släpet står stadigare tillkopplat än fristående.
8. Smörj gärna gängorna på hjulbult/hjulmutter innan montering, för att underlätta nästa hjulskifte.
9. Demontering av hjulbultar/hjulmuttrar sker motsols, och åtdragning sker medsols.
10. Glöm ej att känna på hjulbultar/muttrar efter någon mils körning, för att säkerställa att de sitter fast ordentligt.

Släpvagnskörning på vintern

11. Anpassa körningen till ekipagets längd och bredd genom att ha extra uppsikt vid korsningar och andra svängar.
12. Maxhastighet för körning med släpvagn är 80 km/h.
13. Vid farthinder, gupp och övrigt ojämnt underlag, var beredd på eventuellt gungande och var extra försiktig med hastigheten.
14. Det försvårade väglaget kräver extra försiktighet.
15. För att förhindra förfrusna bromsar vid parkering är klossar bakom däcken ett bra knep.

För ytterligare information kontakta:
Johan Wijkander, Nordic Area Manager, Freetrailer
E-post: jw@freetrailer.se

Om Freetrailer
Freetrailer grundades 2004 och är gratis släpvagnsutlåning utan köptvång hos partner i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland. Freetrailer har en affärsmodell som bygger på gratis utlåning av Freetrailrar där kunder gratis kan låna en släpvagn, och där släpvagnsuthyrare kan göra reklam för sin verksamhet, får fler kundbesök och möjlighet till ökad försäljning. Företaget har på kort tid växt till att bli en viktig aktör i den delningsekonomiska världen.