Fundler halverar fondavgifterna – blir lägst i Sverige

Den oberoende fondroboten Fundler sänker nu sin förvaltningsavgift från 0,49 till 0,20 procent och blir den billigaste fondroboten i Sverige. Fundler fortsätter därmed att rita om kartan för traditionella sparformer och utmana marknaden. Företaget ser ett ökat intresse för fondrobotar, framför andra alternativ med både högre avgift och lägre avkastning.

Fundler har med drygt tre års förvaltningshistorik gett positiv utveckling i samtliga portföljer och gör det från och med nu till marknadens lägsta förvaltningsavgift på endast 0,20 procent.

Med närmare 50 000 användare är Fundler redan en av de största på marknaden. Men så många som var fjärde svensk uppger att de skulle kunna tänka sig att använda en fondrobot. Det visar en ny undersökning som genomförts av Ipsos Norm på uppdrag av Fundler. Genom att sänka sin förvaltningsavgift med 0,29 procentenheter till rekordlåga 0,20 procent hoppas nu Fundler att fler svenskar tar klivet och investerar sina pengar långsiktigt – med riktigt bra villkor.

– Vi vill att alla ska ha möjligheten till ett bra sparande över tid. Genom att radikalt sänka vår avgift sänker vi också ribban för svenskarna att sätta sina pengar i arbete. Traditionellt har finansbolag krävt sparare på höga avgifter för egen vinning. Det vill vi ändra på och går själva i bräschen för att digitalisera en bra sparandeform och göra den mer tillgänglig genom marknadens lägsta pris, säger Ulf Ahrner, vd på fondroboten Fundler.

Avgiftssänkningen gäller alla Fundlers Smart Index-fonder som ligger i portföljer tillgängliga för allmänheten. Den låga förvaltningsavgiften erbjuds från och med den allra första insättningen med femhundra kronor som minsta möjliga startsumma. För belopp över 25 miljoner kronor ligger depåavgiften ännu lägre, på 0,15 procent. Det är betydligt billigare än att äga en blandfond hos en nätmäklare eller en bank.

Per Westerberg, styrelseledamot och före detta näringsminister, såg tidigt Fundlers potential och var en av de första att investera i bolaget.

– Jag tror fortsatt mycket starkt på Fundler. Fundler skapar ett samhällsvärde genom att fullt ut demokratisera möjligheten att investera enkelt, oavsett plånbokens storlek. Som helt oberoende rådgivare och med marknadens lägsta avgift tillsammans med den högsta riskjusterade avkastningen finns det ingen annan fondrobot i Sverige som kan mäta sig med Fundler. Sparande och investeringar ska vara för alla ­­– och Fundler möjliggör det, säger Per Westerberg.

Annika Javestad, CMO, Fundler
Telefon: +46 702 29 18 82
Email: annika@fundler.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av Fundler. Under perioden 14–20 februari 2020 har sammanlagt 1 001 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18–65 år i Sverige. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd.

Om Fundler
Stockholmsbaserade Fundler AB lanserades 2017 och uppfyller Finansinspektionens regler för oberoende investeringsrådgivning. Fundler hjälper både privatpersoner och företag med investeringsrådgivning och ger alltid provisionen från fondbolagen direkt till kunderna. Under våren 2018 var Fundler den mest nedladdade investeringsappen i App Store.
Läs mer på
www.fundler.se.

Skulle du kunna tänka dig att använda en fondrobot?

Totalt Kvinnor Män
Ja 26% 25% 28%
Nej 30% 25% 36%
Vet inte 43% 49% 35%

Av vilka anledningar kan du tänka dig att använda en fondrobot? Det går att välja flera alternativ.
Bas: Respondenter som uppgett att de kan tänka sig att använda en fondrobot.

Totalt Kvinnor Män
Jag saknar kunskap att sköta investeringarna själv 63% 76% 49%