Giltigt testamente, kostnader för ceremoni och gravsättning av aska: Här är de vanligaste frågorna vid dödsfall och begravning

När någon i ens närhet går bort lämnar denne efter sig en stor sorg. Är man nära anhörig och ansvarig för dödsboet förväntas man mitt i sorgearbetet dessutom att arrangera begravningen. Många såväl praktiska som juridiska frågor kan då dyka upp. Kanske funderar man på om det är möjligt att begrava askan var som helst? Eller vad det egentligen krävs för att ett testamente ska vara giltigt? Lavendlas rådgivare Nina Klose besvarar här de vanligaste frågorna.

– För många av våra kunder kan det vara första gången som de anordnar en begravning, vilket gör att det är mycket nytt att tänka på. Praktiska och juridiska bitar ska lösas mitt i sorgearbetet, vilket kan vara mycket utmanande och tungt. På Lavendla är vårt mål därför att göra denna svåra uppgift lättare. En stor del av vårt jobb är därför att svara på frågor och guida våra kunder genom processen. Just nu får vi exempelvis många frågor kring begravningar i coronakrisen. Vi erbjuder givetvis rådgivning på distans för dem som inte har möjlighet att träffas. Detta kan ske genom telefon, online eller videosamtal. Dessutom erbjuder vi numera livesända begravningar genom vår nya tjänst Lavendla Live, säger Jakob Nordström, vd på Lavendla.

Nedan besvarar Lavendlas rådgivare Nina Klose några av de vanligaste frågorna vid dödsfall och begravning. Finn fler frågor och svar på temat på Lavendlas webbsida.

När och var kan begravningsceremonin äga rum?
Det kan vara svårt att på förhand veta vilka tider som finns tillgängliga i respektive kyrka, kapell eller församlingshem. Genom Lavendla kan man vid beställning av begravning därför önska olika tider samt platser för ceremoni och minnesstund.

I samband med coronavirusets spridning är många oroliga för att utsätta sig själv eller andra för fara genom att delta vid en begravning. Samtidigt innebär de senaste direktiven från Regeringen att allmänna sammankomster är godkänt för upp till max 50 personer. Begravningar, oavsett trosuppfattning, får därför inte hållas för fler än 50 personer. För att underlätta begravningar i oroliga tider som dessa erbjuder därför Lavendla livesända begravningar via tjänsten Lavendla Live.

Om man dock vill hålla i en fysisk begravning ser Lavendla till att dela information om säkerheten till samtliga gäster inför ceremonin. Representanten på plats ser också till att begravningen blir så säker som möjligt bland annat genom att placera besökarna på rekommenderat avstånd från varandra.

Vad förväntas man ha med sig till begravningen?
Som gäst förväntas det inte att man tar med sig någonting. En handblomma att lägga på kistan eller urnan vid avskedet är att rekommendera.

Går det att skjuta på begravningen?
Coronavirusets spridning i landet har lett till att många blir restriktiva till att hålla i en begravning. Om man vill skjuta på ceremonin framåt i tiden är ett alternativ att först genomföra en kremering, inom 30 dagar från dödsfallet. Efter det kan ceremonin anordnas med urna inom ett år.

Vem betalar begravningen?
Dödsboet betalar för begravningen. Om dödsboets medel inte räcker till begravningskostnaderna kan de ansvariga för dödsboet göra en dödsboanmälan hos socialtjänsten i den avlidnes hemkommun. Då får man begravningshjälp på ett belopp som varje kommun bestämmer. Om ansvariga för dödsboet inte sätter pengar åt sidan för begravningen från den avlidnes medel så blir beställaren av begravningen betalningsskyldig. Om begravningen som beställs överskrider den avlidnes hemkommuns norm för en begravning blir beställaren av begravningen betalningsskyldig för det extra beloppet.

Kan man begrava askan var man vill?
Det går tyvärr inte att begrava askan var man vill. Askan får endast gravsättas på anvisad gravplats såsom kyrkogårdar, eller i naturen men då krävs tillstånd från Länsstyrelsen. Det är inte tillåtet att gravsätta askan på privat mark eller närheten av ett bebyggt område.

Vad krävs för ett giltigt testamente?
Finns det inget testamente så fördelas arvet enligt lagens ordning. Vill man frångå detta måste det finnas ett giltigt testamente, det är det enda sättet att själv bestämma över sitt arv. För att ett testamente ska vara giltigt finns det en del krav enligt lagen som måste vara uppfyllda. Om testamentet inte uppfyller följande krav är det inte giltigt:

• Den som skriver testamentet ska ha fyllt 18 år. Undantag kan göras för personer som är fyllda 16 år och som vill testamentera bort pengar de själva tjänat ihop.
  • Testamentet måste vara ett skriftligt dokument.
  • Testamentet måste vara undertecknat av testatorn, det vill säga av personen som det gäller.
  • När testatorn skriver under dokumentet måste två vittnen närvara och signera testamentet.

Viktigt att känna till är att det endast är testamentet i dess original som är giltigt, så det kan vara en god idé att förvara det på en säker plats.

För ytterligare information kontakta:
Dennis Rydgren, Marknadschef på Lavendla AB
Telefon: 070 591 84 60