Kvinnor värnar mer om miljön än män

Plastens negativa inverkan på miljön är ett välkänt faktum och en viktig fråga för många svenskar. En ny undersökning av SodaStream visar dock att det främst är kvinnor som agerar för att minska plastens miljöpåverkan. Hela 59 procent av alla kvinnor pantar nämligen för att värna om miljön. En siffra som för männen är betydligt lägre.

Svenska kvinnor gör mer än svenska män för att minska den negativa miljöpåverkan plastflaskor medför. Hela 66 procent av kvinnorna tar med sig plastflaskor de köpt på språng hem till resten av sina returflaskor. Motsvarande siffra för männen är 47 procent. Det visar SodaStreams senaste undersökning som genomförts av Gfk Norm.

Undersökningen visar också att svenska kvinnor är mer positivt inställda till åtgärder som minskar plastens negativa miljöpåverkan än män. Hela 46 procent är nämligen beredda att betala extra för en plastflaska om en del av beloppet går till att minska klimatpåverkan. Motsvarande siffra bland män är 36 procent.

–  Det är självklart positivt att så många kvinnor ser det stora problemet plastflaskor medför. Svenskar är generellt sett miljömedvetna, oavsett kön. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något, genom att välja bort vatten på flaska och istället kolsyra sitt eget vatten kan bara en familj spara ofantligt många plastflaskor varje år. Och på så sätt minska den negativa miljöpåverkan som plastkonsumtionen medför, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Om undersökningen:
Svenskarnas dryckesvanor 2017 är baserad på en undersökning av GfK Norm som genomfördes på uppdrag av SodaStream. Undersökningen gjordes i mars 2017 i form av en webbenkät. Totalt har 1716 personer i Sverige mellan 15-65 år deltagit i studien. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

Vilken är den främsta anledningen till att du pantar flaskor?

För att spara pengar 37 % 34 % 39 %
För att värna om miljön 54 % 59 % 48 %
För att donera panten till välgörenhet 3 % 2 % 4 %
Jag pantar inte 3 % 2 % 4 %
Jag köper inte dryck på flaska 2 % 2 % 2 %
Vet ej 0 % 0 % 0 %
Annan anledning, nämligen 2 % 1 % 3 %

Om du är på språng, vad gör du med flaskan när vattnet är slut?

Jag lämnar den i en pantautomat 10 % 8 % 12 %
Jag kastar den i närmsta papperskorg 15 % 10 % 20 %
Jag lämnar den på en plats där någon annan kan hitta den 7 % 6 % 8 %
Jag tar med den hem till mina övriga returflaskor 57 % 66 % 47 %
Jag köper aldrig vatten på flaska 8 % 7 % 9 %
Vet ej 2 % 1 % 3 %
Annat, nämligen 1 % 1 % 1 %

Skulle du vara villig att betala mer för plastflaskor om du visste att en del av beloppet användes för att minska klimatpåverkan?

Ja 41 % 46 % 36 %
Nej 44 % 35 % 53 %
Vet ej 15 % 18 % 11 %

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se