Mängder av värmerelaterade frågor till FirstVet just nu – här är viktigaste råden till hundägare i sommarvärmen

FirstVet får många samtal från oroliga hundägare på grund av den nyanlända sommarvärmen i stora delar av landet. Företagets veterinärer tipsar om hur du förebygger problem och agerar om hunden ändå drabbas av problem i värmen.

– Det viktigaste är att tänka och agera förebyggande. Lämna aldrig din hund i bilen på sommaren, inte ens i skuggan med öppna fönster, säger Caroline Caldemar, leg. veterinär på FirstVet.

Andra saker att tänka på när det är varmt är att undvika hård fysisk ansträngning. Promenader bör exempelvis tas morgon och kväll då det är svalare. Tidiga tecken på värmeslag kan vara att hunden dreglar, är orolig och söker svalka. Hunden kan sedan få hög puls och klarröda slemhinnor i munnen som känns torra när man rör vid dem. Om hunden får problem ska du göra så här:

-       Agera snabbt. Vid allvarliga fall av värmeslag krävs snabb vård hos veterinär.

-       Gör vad du kan för att kyla ned hunden på väg dit, exempelvis genom att svepa in hunden i en blöt handduk under bilfärden samt erbjuda svalt vatten att dricka.

-       Ring alltid veterinären för att förvarna om att du är på väg samt för att få råd om vad du kan göra under färden dit.

-       Vid lindriga former av värmeslag kan djurägaren ibland själv behandla för att få ned kroppstemperaturen innan veterinär uppsöks.

-       Kontakta alltid veterinär för att få bekräftat att det verkligen rör sig om en lättare form av värmeslag, samtidigt som du flyttar hunden till en sval och skuggig plats och påbörjar nedkylning.

-       Erbjud svalt vatten och håll hunden i stillhet.

-       Duscha hunden med ljummet vatten, det får absolut inte vara iskallt, eller lägg våta handdukar med ljummet vatten på hunden. Handdukarna bör bytas ofta och läggas så att de når ljumskar, armhålor, trampdynor och huvud.

-       Hunden får inte kylas ned för snabbt, temperatursänkningen måste ske successivt.

-       Även efter lättare former av värmeslag bör veterinär kontaktas, oavsett hur hunden mår.

-       Ge aldrig febernedsättande mediciner vid värmeslag. Värmeslag är inte samma sak som feber och dessa mediciner kan ytterligare förvärra hundens tillstånd.

Rebecca Crusoe

Marknadschef FirstVet

rebecca@firstvet.com

FirstVet är världens första veterinärtjänst via videosamtal där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och har hjälpt över 100 000 djur. FirstVet finns idag i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien och har över 100 veterinärer anställda. FirstVet är gratis för alla med försäkring för husdjur och häst, och för icke-försäkrade djur och gårdsdjur kostar en konsultation från 320 kronor och uppåt.