Ny utmanare i begravningsbranschen spår rekordtillväxt tack vare ny affärsmodell

Jakob Nordström är vd på Lavendla. Foto: Michael Steinberg

Den digitala begravningsrådgivaren Lavendla förväntar sig en tillväxt under lönsamhet på över 50 procent under 2019. Det innebär en omsättning på drygt 37 miljoner kronor. Bakom succén ligger en ny affärsmodell där företaget gått från att vara en e-handel med endast telefonrådgivning till att bli en digital plattform för frilansare inom begravningsrådgivning och juridik.

Begravningsrådgivaren Lavendla har haft ett lyckosamt år. För att bättre möta kunderna har företaget uppdaterat sin affärsmodell. Man gick från att i princip fungera som en e-handel med telefonrådgivning till att idag utveckla en digital plattform för frilansare inom begravningsrådgivning och juridik. Omställningen har gjort att företagets rådgivare och jurister kommer närmare kunden rent geografiskt, är flexiblare tidsmässigt samt har ökad möjlighet att möta kunden på dennes villkor.

– Att ställa om affärsmodellen har verkligen haft den effekt vi hoppats på. Pivoten har resulterat i både ökad försäljning, lönsamhet och kundnöjdhet. Våra utbildningar är fullbokade hela första halvan under 2020. Ett tydligt bevis på att frilansande är framtiden även inom begravning och juridik. Utan att tumma på kvalitet och trygghet för våra kunder kan vi nu erbjuda en helt annan flexibilitet för såväl våra rådgivare och jurister, som för våra kunder, säger Jakob Nordström, vd på Lavendla.

Branschen förändras
Begravningsbranschen, precis som många andra branscher, går mot en gig-ekonomi där allt fler börjar frilansa. Från att ha bestått av begravningsbyråer med kontor som bara har öppet dagtid på vardagar, blir det allt vanligare att frilansa som begravningsrådgivare och jurist. Lavendla hoppas kunna vara ett drivande lok i förändringen av branschen.

– Vår digitala plattform är motorn i vår verksamhet. Där känner vi att vi kan ta ytterligare kliv för att bli det självklara valet när det kommer till rådgivning i samband med en begravning och juridik. Vi vill förändra branschen och har redan kommit en bit på vägen. Att göra det svåra lättare – döden – utan att tumma på kvalitet, trygghet och det personliga har alltid varit Lavendlas målsättning, avslutar Jakob Nordström.

För ytterligare information kontakta:
Jakob Nordström, vd på Lavendla AB
Telefon: 070 620 39 35
E-post: jakob@lavendla.se

Om Lavendla
Lavendla AB är en svensk aktör inom begravningsbranschen som erbjuder tjänster inom begravning och juridik. Bolaget grundades 2014 och erbjuder en digital plattform där kunder kan hitta och kontakta lokala frilansande rådgivare i hela Sverige. Bolaget har mer än 100 rådgivare över hela landet kopplade till sin plattform. Lavendla erbjuder även utbildningar till bl.a. begravningsrådgivare inom Lavendla Academy. Läs mer om bolaget på lavendla.se.