Precycling är det nya gröna

Runt om i världen rapporteras det om klimatförändringar och miljöfrågan är hetare än någonsin. Att återvinna sina produkter är ett bra sätt att minska miljöpåverkan, men det finns många gånger bättre alternativ än så. Så kallat ”precycling”, att återanvända, är istället den miljövänligaste typen av konsumtion.

Återvinningskulturen är väl utbredd i det svenska samhället. Många känner till de stora klimatproblem vi står inför och att återvinna är en allmänt spridd metod för att minska klimatpåverkan. Det finns dock ett bättre alternativ för alla som vill minska den negativa miljöpåverkan. Precycling är ett fenomen som redan är stort i USA och handlar om att återanvända produkter istället för att återvinna dem. Även om återvinning är ett bra alternativ kontra att bara kasta sina produkter, så kräver återvinningsprocessen mycket energi. Precycling är alltså ett föredömligt alternativ för dig som vill leva en hållbar livsstil.

– Till skillnad från återvinning, där vår förbrukning finns kvar i systemet, undviker du genom precycling att sätta material i systemet. Det är små beteendeförändringar som i det långa loppet kommer göra stor skillnad. Om alla gör lite så kommer vi tillsammans göra stor skillnad, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Nedan följer fem tips om hur du enkelt lever mer miljövänligt genom precycling.

1. Hyr, låna och dela

Istället för att köpa nytt bör du låna eller hyra sånt du själv behöver från vänner, familj eller liknande. Genom att till exempel dela gräsklippare med grannarna, eller att låna bestick av en vän inför en fest och skippa engångsbesticken går det att göra stor skillnad med enkla medel.

2. Menskopp

En menskopp istället för bindor och tamponger är ett exemplariskt val för den miljömedvetne. Den kan användas varje månad i upp till tio år och sparar därför både pengar och resurser.

3. Kläder av hög kvalitet

Investera i kläder av hög kvalitet, de håller längre och du kommer garanterat bli nöjdare.

4. Handla lösvikt

Köp frukt och grönsaker på lösvikt för att undvika avfall från förpackningar. De flesta butiker runt om i Europa säljer idag varor utan förpackning.

5. Kranvatten

Skippa engångsflaskan när du behöver släcka törsten. I Sverige har vi ett av världens bästa vatten direkt ur kranen. Skaffa istället en kolsyremaskin och gör ditt eget bubbelvatten hemma.  Då sparar du både tid och pengar samtidigt som du minskar plastavfallet. En flaska från SodaStream kan dessutom användas i upp till tre år.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se