Rött te, citron och mynta: Uppfriskande drink för lata sommardagar

Sommaren är äntligen här. Många njuter av lata dagar fyllda med sol och bad. Lagom till semestern har SodaStream i samarbete med bartendern Nathalie Haglund tagit fram en alkoholfri semesterdrink. Drinken som är baserad på rött te, citron och kolsyrat vatten har en somrig, fruktig karaktär. Toppas med apelsin och mynta.

I samband med semestertiderna presenterar SodaStream tillsammans med Nathalie Haglund, bartender på Pharmarium i Stockholm, en alkoholfri semesterdrink. Drinken är inspirerad av sommarens spontana dagar, grillkvällar och bad. Socker baserat på fruktigt rött te, citron och kolsyrat vatten skapar en frisk smak. Rosépepparkorn ökar kryddigheten i sockret och apelsin och mynta bidrar till en somrig känsla. Drinken blandas i en shaker och är enkel att göra hemma.

Vi är glada att kunna presentera en fruktig och god alkoholfri semesterdrink tillsammans med Nathalie. Under semestern är det många festliga tillfällen men ofta saknas spännande alkoholfria drycker. Vår undersökning visar att många anser att det finns för få alkoholfria alternativ i sociala sammanhang. Det känns därför extra bra att kunna erbjuda en alkoholfri drink som inte tummar på smak eller kreativitet, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Många saknar alkoholfria drycker

SodaStreams senaste undersökning visar att över en tredjedel anser att det finns för få alkoholfria alternativ i sociala sammanhang. Det är främst kvinnor som saknar alkoholfria drycker, 43 procent uppger nämligen detta. Motsvarande siffra för män är endast 28 procent. Resultatet av undersökningen visar dessutom att närmare två av tre någon gång känt påtryckningar att dricka alkohol i sociala sammanhang.

Recept:

5 dl vatten

1 dl rött te

1 handfull rosépepparkorn

5 dl socker

Citron

Apelsin

Mynta

Sodastreamat vatten

Gör så här:

1. Värm upp 5 dl vatten tillsammans med 1 dl rött te i en kastrull.  Låt det dra en stund.

2. Tillsätt 5 dl socker.

3. Låt sockret lösas upp och lägg sedan blandningen på kylning.

4. Häll 5 cl av sockerblandningen och rosépepparkorn i en shaker tillsammans med 5 cl citronsaft, två små apelsinskivor och ett par myntablad. Fyll shakern med is och skaka lätt.

5. Häll i den mixade drinken tillsammans med isen i ett vinglas.

6. Toppa med sodastreamat vatten och garnera med mynta och apelsin.

Om du vill göra serveringen extra festlig är ett tips att rimma champagneglaset med strösocker. Detta gör du enklast genom att först kyla ner glaset i frysen och sedan strö socker på kanten.

Anser du att det finns för få alkoholfria alternativ i sociala sammanhang idag?

Totalt                             Kvinna                         Man

Ja                                              35 %                              43 %                            28 %

Nej                                             49 %                              41 %                            57 %

Vet ej                                         16 %                              16 %                            15 %

Har du någon gång känt påtryckningar att dricka alkohol i sociala sammanhang?

Totalt                             Kvinna                         Man

Aldrig                                          36 %                              38 %                            34 %

Sällan                                         32 %                              31 %                            33 %

Ibland                                         26 %                              27 %                            25 %

Ofta                                             6 %                                 6 %                             5 %

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av SodaStream. Undersökningen genomfördes online i mars 2017. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 15 och 65 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 716 personer i undersökningen.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna; www.sodastream.se