Så mycket är svenskarna villiga att betala för en begravning

Att ekonomin spelar en mindre roll när det kommer till att begrava en närstående är genomgående för svenskarna. Det visar en rapport om svenskarnas syn på döden från begravningstjänsten Lavendla. En av fem skulle nämligen kunna tänka sig betala 30 000 kronor eller mer för att ge sina anhöriga ett värdigt avslut. Vilket är betydligt mer än vad en genomsnittlig begravning i Sverige kostar.

Rapporten Tankar om livets slut: En rapport om svenskarnas syn på döden, begravning och arv bygger på en undersökning genomförd av Ipsos Norm på uppdrag av Lavendla. I undersökningen har 3 000 svenskar fått svara på frågor om döden och allt som hör därtill. På frågan om vad svenskarna kan tänka sig betala för en anhörigs begravning blev svaret för majoriteten 10 000 kronor eller mer. Så många som en av fem kan dock tänka sig att lägga så mycket som 30 000 kronor eller mer. Ytterst få vill hålla sig under tusenlappen och lika få skulle kunna tänka sig att spendera 100 000 kronor eller mer.

– Vi har alla olika preferenser när det kommer till begravningar. Man brukar säga att begravningar är till för de levande och därmed är det även upp till de anhöriga vad de är villiga att lägga ut ekonomiskt när det kommer till en närståendes begravning. Vissa vill ta farväl med pompa och ståt, medan andra vill ha en stillsam enkel ceremoni med endast de närmsta. Här finns det inga rätt eller fel, det är upp till var och en hur man vill ta farväl, säger Jakob Nordström, VD på Lavendla.

Invånare i Dalarna håller hårt i plånboken
Hur mycket pengar man är villig att lägga på en anhörigs begravning skiljer sig dock i de olika länen. Den mest generösa befolkningen finns i Kronobergs län. Där kan en av fyra tänka sig att betala 30 000 kronor eller mer för en lyckad begravning. Stockholmare, Örebroare och boende i Gävleborgs län ligger dock inte långt bakom. I Dalarna håller däremot invånarna hårt i plånboken, motsvarande siffra i länet är endast 3 procent.

Topplista: Här bor den mest generösa befolkningen – när det kommer till begravningar
1. Kronobergs län
2. Stockholms län
3. Örebro län
4. Gävleborgs län
5. Jönköpings län

För ytterligare information kontakta:
Jakob Nordström, VD på Lavendla AB
Telefon: 070-6203935
E-post: jakob@lavendla.se

Om undersökning
Undersökningen är genomförd av Ipsos Norm på uppdrag av Lavendla i juli 2020. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 3 000 personer i åldrarna 18–65 deltagit i undersökningen.

Hur mycket skulle du kunna tänka dig betala för att en anhörig ska få den begravning som önskades?

Totalt Stockholms län Kronobergs län Örebro län Gävleborgs län Dalarnas län Jönköpings län
Mindre än 1 000 SEK 3 % 3 % 7 % 2 % 3 % 3 % 1 %
1 000–5 000 SEK 13 % 13 % 12 % 13 % 7 % 14 % 19 %