Sparare strömmar till fondrobotarna

Fondrobotar fortsätter att öka i popularitet. Enligt Mohammed Salih på organisationen Aktiespararna beror detta bland annat på att användarna med hjälp av en fondrobot undviker att begå klassiska misstag. En färsk undersökning av Ipsos Norm på uppdrag av Fundler visar att 80 procent av dem som redan använder sparformen skulle rekommendera samma sak till vänner och familj.

Fondrobotar växer stadigt i popularitet på den svenska marknaden. En fondrobot optimerar och anpassar fondsparandet efter användarens risknivåer, en svår uppgift för många att göra på egen hand. Enligt en ny undersökning av Ipsos Norm anger hela 23 procent att de anser sig sakna den kunskap som krävs för att göra investeringen själv.

Mohammed Salih är ansvarig för lokal verksamhet på intresseorganisationen Aktiespararna och driver podcasten ”Tillsammans mot miljonen”. Han tror att tidsbesparing, att det inte finns något krav på kunskap och de låga avgifterna är tre faktorer som har gjort fondrobotar allt populärare.

– Många känner nog att kunskapen kring investeringar saknas. Jag tror flera hade varit tacksamma, inklusive jag själv, om man gjorde sin första investering via en fondrobot istället för att gå all in i en aktie och bränna sig rejält. Förutom att man kan förlora pengar på misstagen i början av sin investeringsresa tappar man även lusten för börsmarknaden. Just den detaljen kan kosta en väldigt mycket, säger Mohammed Salih på Aktiespararna.

Fundlers undersökning visar att det är personer mellan 18–30 år som i huvudsak vill rekommendera sparande med fondrobotar till en vän eller familj – vilket går i linje med ungas intresse för sparande och börsen generellt. Det är i huvudsak det långsiktiga sparandet som är fokus för de yngre. Pandemin har dessutom gjort det vanligare att spara till boende och pension istället för konsumtion och resor, enligt en ny undersökning från Ungdomsbarometern[1].

– Att lägga upp ett långsiktigt sparande är lättare sagt än gjort. Det är därför inte konstigt att många unga vill rekommendera sparande med fondrobotar. Även om man har kunskap sen tidigare är det svårt att tajma hur börsen svänger. Att vi då kan hjälpa till med det, dessutom till en av de lägsta avgifterna på marknaden går helt i linje med vad vi vill åstadkomma, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef på Fundler.

På ett år har exempelvis Fundler ökat kundinflödet med hela 50 procent. Dessutom gav Fundler sina mer än 50 000 kunder den högsta avkastningen av alla fondrobotar på marknaden. Det visar jämförelsen av portföljen Global Framtid Potential gentemot likvärdiga portföljer under de senaste två åren[2].

– Det kommer bli mer och mer populärt med fondrobotar. Tiden är en bristvara hos majoriteten av den svenska befolkningen och så kommer det att förbli. Då kan man låta någon annan, i detta fall en AI-robot, sköta investeringarna utan att blanda in känslor och förbli rationell i alla lägen. Att sedan kombinera det med ett månadssparade tar bara någon minut att sätta upp, säger Mohammed Salih på Aktiespararna.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av Fundler. Under januari 2021 har sammanlagt 1 000 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18–65 år i Sverige. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd.

Skulle du rekommendera andra att spara med en fondrobot?

Total 18-30 år 31-40 år 41-50 år 51-65 år
Ja 79 % 82 % 77 % 70 % 79 %
Nej 8 % 8 % 14 % 4 % 4 %
Vet ej 13 % 10 % 9 % 25 % 18 %

Varför använder du en fondrobot?

Jag anser att det ger en bra och stabil avkastning 40 %
Jag vill sprida mitt sparande på olika plattformar 37 %
Jag saknar kunskap att sköta investeringarna själv 23 %
Jag vill kunna investera smidigt i mobilen 22 %