Svenskarna tror att pensionssparandet kan förbättras – men var tredje gör inget åt det

Två av tre svenskar tror att de kan få ett bättre pensionssparande än de har idag. Trots det uppger en tredjedel att de inte gör något för att förbättra sin pension. Det visar en ny Sifo-undersökning. Bland de som faktiskt försöker utöka pensionskassan är det vanligaste tillvägagångssättet att spara privat.

Majoriteten av svenskarna, 66 procent, tror att det finns utrymme att göra förbättringar av pensionssparandet. Det visar en ny Sifo-undersökning från den digitala investeringsrådgivaren Fundler. Men trots det faktum uppger hela 31 procent av svenska folket att de inte gjort någonting för att få en bättre pension. Något som många ångrar när de närmar sig pensionsåldern enligt Fundlers VD och medgrundare Ulf Ahrner.

– De flesta svenskarna inser att det finns möjlighet att förbättra pensionssparandet, vilket är positivt. Men jag vill se fler ta tag i det. Många börjar tänka på pensionen när det närmar sig, men genom att läsa på och ta hjälp tidigt finns många års smart sparande att hämta. Därför vill vi utbilda och ge enkla verktyg för bättre ekonomiska förutsättningar, säger Ulf Ahrner, medgrundare av den oberoende sparrådgivaren Fundler.

Dubbelt så många män som kvinnor handlar pensionsfonder
Bland de som aktivt har gjort något för att förbättra sin pension är privat sparande vanligast. Det uppger 46 procent av svenskarna. Samtidigt har inte ens hälften så många tagit hjälp av en rådgivare. Undersökningen visar också att det främst är män som köper och säljer pensionsfonder. Jämfört med antalet kvinnor som handlar pensionsfonder är männen dubbelt så många.

– Det är bra att många har börjat spara på egen hand, men ofta finns mer att göra. Samtidigt som män har ett större intresse av att handla på egen hand skulle vi vilja minska glappet mellan könen. Och det visar sig digitala rådgivare redan ha bidragit till – vi har fler kvinnor än män som användare hos Fundler. För den som vill maximera sitt sparande är professionella digitala rådgivare ett alternativ som varken kräver mycket tid, förkunskap eller bevakning, avslutar Ulf Ahrner.

Lista: Så har svenskarna förbättrat sin pension
1. Börjat spara privat                                 46 procent

2. Tagit hjälp av en rådgivare                    22 procent
3. Köper och säljer pensionsfonder          13 procent
4. Tagit hjälp av en närstående                 7 procent
5. Flyttat sin pension via fribrev                 2 procent

Ulf Ahrner, VD och medgrundare, Fundler
Telefon: +46 70 433 30 04
ulf@fundler.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Fundler och genomfördes i maj 2019. Undersökningen är riksrepresentativ och sammanlagt genomfördes 1 079 intervjuer med män och kvinnor 18–65 år i Sverige.

Om Fundler
Stockholmsbaserade Fundler AB lanserades 2017 och uppfyller Finansinspektionens regler för oberoende investeringsrådgivning. Fundler hjälper både privatpersoner och företag med investeringsrådgivning och ger alltid provisionen från fondbolagen direkt till kunderna. Under våren 2018 var Fundler den mest nedladdade investeringsappen i App Store.
Läs mer på www.fundler.se.

Tror du att du kan få ett bättre pensionssparande än det du har idag? Vi inser att du kanske inte kan veta, men svara bara spontant vad du tror.

Totalt Män Kvinnor
Ja 66 % 64 % 67 %
Nej 22 % 24 % 19 %
Jag pensionssparar inte 13 % 11 % 14 %

Har du hittills aktivt gjort något för att förbättra ditt befintliga pensionssparande?

Totalt Män Kvinnor
Ja, jag har börjat spara privat 46 % 45 % 46 %