PRESSMEDDELANDE 2006-03- OS-barometern: Anja Pärson mediernas OS-favorit

Report this content

Första delen av OS i Turin är över. Den 10 mars börjar Paralympics. Vi vet nu vilka som vann årets medaljer. Men vilka vann mediernas intresse? Omvärldsbevakningsföretaget Agent25 har sammanställt en barometer över de idrottare och OS-grenar figurerade mest i media under OS. Här avslöjas att Anja Pärson inte bara dominerade i slalombacken – hon dominerade också medierna under OS.

Herrkronorna i hockey fick mer än dubbelt så mycket publicitet under OS som Damkronorna – 1607 artiklar mot 697 artiklar. Några andra resultat finns sammanställda nedan: Mest omskrivna OS-guldmedaljörer Anja Pärson var med god marginal Sveriges mest omskrivna OS-medaljör. Med 1104 artiklar fick Anja Pärson mer än dubbelt så mycket publicitet som Björn Lind och Mats Sundin som tar andra respektive tredje platsen. Mats Sundin var också Tre Kronors mest omskrivna ishockeyspelare. Svenska OS-guldmedaljörer: Rankning - Namn - OS-gren - Antal artiklar under OS 1 -- Anja Pärson - Slalom - -1104 2 - -Björn Lind - Sprint/sprintstafett - -555 3 - -Mats Sundin - Ishockey - -538 4 - -Anna Carin Olofsson - Skidskytte - -510 5 - -Anette Norberg - Curling - -482 6 - -Lina Andersson - Sprintstafett -- 453 7 -- Peter Forsberg - Ishockey -- 446 8 -- Anna Dahlberg - Sprintstafett - -427 9 - -Fredrik Modin - Ishockey -- 403 10 - -Thobias Fredriksson - Sprintstafett -- 387 Mest omskrivna OS-grenar: Ishockey är hett i Sverige. Bland de svenska OS-guldgrenarna skrev medierna mest om ishockey. Därefter följer slalom och ishockey. Svensk media är minst intresserad av OS-grenarna bobsleigh (6 artiklar), backhoppning (24 artiklar) och shorttrack (36 artiklar). Svenska OS-guldgrenar: Rankning -- OS-gren -- Antal artiklar under OS 1 -- Ishockey -- 996 2 -- Slalom -- 584 3 -- Skidskytte -- 496 4 -- Sprint -- 491 5 -- Curling -- 404 6 -- Sprintstafett -- 195 Omvärldsbevakningsföretaget Agent25 granskar kontinuerligt synligheten i media när det gäller intressanta händelser i omvärlden. För mer information: Robert Tinterov, vd, Agent25, tel: 070-249 77 90 Se även www.agent25.se/press