AGES Delårsrapport 1 januari–30 september 2019

• Nettoomsättningen var 764MSEK (822)
  • Resultat efter skatt uppgick till 20MSEK (29)

Tredje kvartalet

• Rörelseresultat 9MSEK (1)
  • Resultat före skatt uppgick till 7MSEK (-1)

Avmattningen i konjunkturen vi noterade under föregående period har fortsatt och vi konstaterar att flertalet kunder har justerat ner sina prognoser inför hösten. Omgående efter semestrarna startade vi ett åtgärdsprogram bestående av fortsatt ökade marknadssatsningar samt ytterligare kostnadsbesparingar. Kostnadsbesparingar består av åtgärder inom både fasta och rörliga kostnader. Vi konstaterar att det dämpar negativa effekter i konjunkturnedgången och kommer steg för steg ge effekt under 2020. Konjunkturläget är svårbedömt och det blir en balansgång med gas och broms samtidigt.

För den delen av vår marknad som riktar sig mot fordonsindustrin och då framför allt personbilar är framtiden mycket spännande. Diskussionerna kring elektrifiering påverkar hela branschen och skapar både utmaningar och möjligheter. Hållbarhet är och kommer bli en än viktigare del i AGES framtida utveckling. Under hösten tar vi ett mer strukturerat fokus kring området.

Vi har ytterligare en enhet som i början av oktober reviderades med positivt resultat enligt VDA standarden. VDA standarden är krav för leveranser inom delar av fordonsindustrin.

Arbetet vi startade för ett år sedan gällande personalutveckling, AGES Academy, är nu implementerat och rullar vidare som en naturlig del i vår verksamhet.

Fokus och strategiskt arbete inom organisation, marknad, teknik ger resultat. Vi ser det i form av nya kontrakt och mätetal gällande kvalitetsutfall och leveransprecision.

Vi verkar i en bransch där tid från kontrakt till leverans är lång och långsiktighet är en förutsättning.

Konjunkturen och kronförsvagningen är utmanande och vi anpassar oss som tidigare nämnts så långt det är möjligt.

Modernisering av vårt pressgjuteri i Unnaryd är nödvändig och pågår med full kraft.

Arbetet ligger till grund för AGES framtid oavsett utmaningar och det finns inga genvägar

Anders Magnusson, CEO AGES Industri A

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2019 kl. 15.00 CET.

AGES erbjuder gjutning, bearbetning och montering av kvalificerade precisionskomponenter i större serier. AGES nettoomsättning uppgår till ca 1100 MSEK och koncernen har i dag ca 600 medarbetare.

AGES B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Firsth North Premier under kortnamnet AGES B och företagets Certified Advisor är Eminova Fondkommisson AB, adviser@eminova.se, +46 (0) 8 684 211 10.