Agito växer och etablerar verksamhet i Stockholm

Report this content

Agito som arbetar med att matcha sjukvårdens behov av läkare och sjuksköterskor i Norden etablerar nu kontor också i Stockholm. Den svenska verksamheten Agito Sverige AB drivs idag från huvudkontoret i Malmö men har som ambition att växa i Sverige.

- En viktig förutsättning om man vill växa i Sverige är att vara fysiskt närvarande i Stockholm och Mälardalen, säger Torsten Karlsson som är VD för Agito Sverige. Stockholm och Mälardalen är Sveriges största marknad för rekrytering och matchning av resurser till vårdsektorn. Almega har i sin senaste rapport från bemanningsbranschen konstaterat att marknaden för uthyrning av medicinsk personal har fortsatt växa även under senaste året trots att branschen i stort bromsat. - Och när nu marknaden tar fart på nytt så räknar vi med ytterligare tillväxt, säger Torsten Karlsson vidare. Det är flera faktorer som driver utvecklingen, bl a det fria vårdvalet och en växande privat sjukförsäkringsmarknad. Etableringen i Stockholm är ett naturligt steg i Agitos arbete med att bygga Nordens främsta företag för att matcha kompetenta läkare och sjuksköterskor till kortare och längre uppdrag inom privat och offentlig sektor. Om Agito Agitos affärsidé är att för kortare och längre uppdrag erbjuda välutbildade och erfarna medicinskt kompetenta läkare och sjuksköterskor till vårdgivare i Norden. Även om namnet är nytt är vi inte en ny aktör inom vårdsektorn. Nuvarande Agito fick sitt namn så sent som i oktober 2009 men har en 10-årig historik med verksamhet från 2001. Agito är resultatet av en sammanslagning av flera bolag, bl a det norska Achima och Healthcare Recruitment Group (HCRG) som agerat huvudsakligen i Danmark. I det nya gemensamma företaget har vi samlat våra resurser och skapat en kvalificerad vårdpartner med en stark position i Norden. Det ger oss unika möjligheter att erbjuda läkare och sjuksköterskor i Sverige, Norge och Danmark. Företaget är idag ett av de största i Norden inom vårdbemanning med en årsomsättning i koncernen på ca 300 MSEK.