AGNICO-EAGLE LÄMNAR ETT REKOMMENDERAT AKTIEERBJUDANDE TILL AKTIEÄGARNA I RIDDARHYTTAN MOTSVARANDE 10,25 KRONOR (1,42 DOLLAR) PER AKTIE

Report this content

Detta pressmeddelande får inte distribueras till nyhetsbyråer eller spridas i Australien eller Japan. Erbjudandet lämnas inte till personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registreringar eller andra åtgärder utöver de som följer av svensk och amerikansk lagstiftning.

Toronto, Kanada (12 maj 2005) – Agnico-Eagle Mines Limited (“Agnico-Eagle”) lämnar ett rekommenderat offentligt aktieerbjudande till aktieägarna i Riddarhyttan Resources AB (publ) (“Riddarhyttan”) avseende samtliga utestående aktier i Riddarhyttan som inte redan innehas av Agnico-Eagle (“Erbjudandet”). Agnico-Eagles aktier är noterade vid New York- och Torontobörsen. Riddarhyttans aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista. Agnico-Eagle äger för närvarande 14.763.669 aktier i Riddarhyttan, vilket motsvarar cirka 14 procent av aktierna i Riddarhyttan. ”Det här erbjudandet utgör ett logiskt steg för Agnico-Eagle och är i linje med vår strategi att skapa värde genom våra tekniska kunskaper och genom en större och mer diversifierad guld­produktion” säger Agnico-Eagles VD och koncernchef Sean Boyd. ”Vi ger Riddarhyttans aktieägare ett bra erbjudande och en möjlighet för dem att dra fördel av en mer likvid guldaktie med tillväxtpotential och en erfaren ledning” tillägger Sean Boyd. Erbjudandet värderar varje Riddarhyttanaktie till 10,25 kronor (1,42 dollar)1 och motsvarar en premie om 27,3 procent, baserat på den senaste betalkursen för Agnico-Eagleaktien på New Yorkbörsen och för Riddarhyttan­aktien på Stockholmsbörsen den 11 maj 2005, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet. Erbjudandet motsvarar en premie om 36,5 procent baserat på den genomsnittliga senaste betalkursen för Agnico-Eagleaktien på New Yorkbörsen och för Riddarhyttanaktien på Stockholmsbörsen under de senaste 30 handelsdagarna2 före offentlig­görandet av Erbjudandet. Erbjudandet värderar Riddarhyttan till 1.084 miljoner kronor (150 miljoner dollar)1 baserat på 105.753.846 utestående aktier i Riddarhyttan per den 11 maj 2005. Erbjudandet i korthet Erbjudandet innebär följande: för varje Riddarhyttanaktie erbjuds 0,1137 Agnico-Eagleaktie De aktieägare i Riddarhyttan som lämnat giltig anmälan i enlighet med Erbjudandet kommer att beredas möjlighet att delta i en förenklad försäljningsprocess avseende upp till 570 av de Agnico-Eagleaktier (motsvarande ett innehav om cirka 5.000 Riddarhyttanaktier) som de är berättigade till. Vederlaget från försäljningen kommer att betalas till aktieägarna i svenska kronor och Agnico-Eagle kommer att stå för kostnader och courtage. Prospektet avseende Erbjudandet kommer att innehålla detaljerad information om denna tjänst. Fraktioner av Agnico-Eagleaktier kommer inte att emitteras till personer som accepterar Erbjudandet. Sådana fraktioner kommer att läggas samman och säljas på marknaden och veder­laget kommer att utbetalas till de personer som är berättigade till fraktion av Agnico-Eagleaktie utan avdrag för kostnader eller courtage. Agnico-Eagle har denna dag ingått ett avtal med Riddarhyttan enligt vilket Agnico-Eagle har åtagit sig att lämna Erbjudandet och tillhandahålla den förenklade försäljningsprocessen och Riddarhyttan har åtagit sig att stödja Erbjudandet. Enligt avtalet har Riddarhyttan åtagit sig att inte söka andra erbjudanden avseende Riddarhyttans aktier eller tillgångar och inte heller förse andra personer, som har för avsikt att lämna ett sådant erbjudande, med information. Styrelsen i Riddarhyttan är dock oförhindrad att svara på, eller förse en tredje part med information i samband med, ett skriftligt bona fide förvärvserbjudande som inte har framkallats av Riddarhyttan för vilket finansiering finns tillgänglig och som, enligt Riddarhyttan, skulle resultera i en, ur ett finansiellt perspektiv och i övrigt, mer förmånlig transaktion för Riddarhyttans aktieägare än Erbjudandet. Om ett sådant bättre erbjudande lämnas föreskriver avtalet att Agnico-Eagle skall ha rätt att matcha erbjudandet inom fem arbetsdagar. Om Agnico-Eagle väljer att inte matcha ett sådant erbjudande står det Riddarhyttan fritt att stödja och rekommendera detta erbjudande. Riddarhyttan har vidare gjort vissa åtaganden att under budtiden bedriva sin verksamhet som den hittills har bedrivits och inte genomföra några väsentliga förändringar och har även ställt vissa garantier avseende bolaget och dess verksamhet. Ytterligare information om avtalet kommer att lämnas i prospektet avseende Erbjudandet. Agnico-Eagle har anlitat Enskilda Securities som finansiell rådgivare och emissionsinstitut för Erbjudandet. Även Orion Securities Inc., Citigroup Global Markets Inc. och Pollitt & Co. är finansiella rådgivare till Agnico-Eagle i samband med Erbjudandet. Rekommendation från Riddarhyttans styrelse Riddarhyttans styrelse rekommenderar enhälligt Riddarhyttans aktieägare att acceptera Erbjudandet. Styrelsens rekommendation stöds av en så kallad fairness opinion från styrelsens finansiella rådgivare Standard Bank London Limited. Alain Blackburn och Eberhard Scherkus, som är anställda i Agnico-Eagle och styrelseledamöter i Riddarhyttan, har inte deltagit i några överläggningar eller beslut i Riddarhyttans styrelse avseende Erbjudandet. Se “Agnico-Eagles och Riddarhyttans inbördes förhållanden”. Bakgrund och motiv till Erbjudandet Agnico-Eagle anser att Riddarhyttan utgör en attraktiv möjlighet för Agnico-Eagle att påskynda sin strategi att växa genom att öka antalet gruvor. Agnico-Eagles strategi omfattar skapande av tillväxtmöjligheter inom guldproduktion och guldreserver genom förvärv eller utveckling av långt framskridna prospekteringsområden, utvecklingsområden, produktionsområden och andra brytningsverksamheter i Amerika och Europa. Riddarhyttan erbjuder långsiktig exponering mot en guldgruvanläggning under utveckling i Finland, ett land som är positivt inställt till gruvdrift. Suurikuusikkoprojektet erbjuder potentiell produktion inom en snar framtid och möjlighet till fortsatta prospekteringsaktiviteter. Agnico-Eagle bedömer att dess erfarenhet av gruvbyggnation och malmbearbetning är väl anpassad för detta projekts komplexa metallurgiska karaktär. Agnico-Eagle tror vidare att bolaget har likviditetsresurser och ­kapacitet för att kunna finansiera de väsentliga investeringar som förväntas krävas för att föra projektet fram till produktion och för att utveckla de teknologier för metallutvinning som fyndigheten kräver. Förvärvet av Riddarhyttan kommer också att diversifiera Agnico-Eagles tillgångsbas genom tillförsel av potentiell produktion och tillgångar utanför Agnico-Eagles nuvarande verksamhet i Abitibiregionen i Quebec, Kanada. Suurikuusikkoprojektet kompletterar Agnico-Eagles nuvarande utvecklings­projekt, innefattande Lapa, Goldex och LaRonde II. Erbjudandet ger aktieägarna i Riddarhyttan möjlighet till fortsatt exponering mot de potentiella vinst­möjligheterna i Suurikuusikkoprojektet samtidigt som de kan dra fördel av aktieägande i en etablerad guldproducent med en 25-årig historia av vinstutdelning till aktieägarna. Inverkan av förvärvet av Riddarhyttan på Agnico-Eagle Nedanstående tabell beskriver för räkenskapsåret 2004 och per den 31 december 2004 kapitalstruktur i sammandrag och vinst per aktie i Agnico-Eagle enligt räkenskaperna samt pro forma efter genomförandet av förvärvet av Riddarhyttan och emissionen av Agnico-Eagleaktier i Erbjudandet. Räkenskaper1 Pro forma1 Likvida medel 33.005 41.515 Likvida medel 8.173 8.173 avsedda för specifikt ändamål Kortfristiga 64.836 64.836 placeringar Likvida medel och 106.014 114.524 kortfristiga placeringar Långfristiga 141.495 141.600 räntebärande skulder2 Pensionsskulder 3.255 3.255 Eget kapital 470.226 599.649 Skulder och eget 718.164 849.526 kapital Vinst per aktie - före utspädning 0,56 0,46 - efter 0,56 0,46 utspädning 1 Dollar i tusental förutom data per aktie. 2 Konvertibel efterställd skuldförbindelse. Transaktionens påverkan på vinst per aktie i Agnico-Eagle är utspädande för räkenskapsåret 2004 pro forma och förväntas fortsätta ha en utspädande effekt eftersom Agnico-Eagle kommer att finansiera och kostnadsföra prospekterings­aktiviteterna och andra investeringar fram till dess det konstateras att Suurikuusikkoprojektet kan utvecklas kommersiellt. Agnico-Eagle Agnico-Eagle är en etablerad kanadensisk guldproducent med brytningsverksamhet i nordvästra Quebec samt prospekterings- och utvecklingsaktiviteter i Kanada, USA och Mexiko. Agnico-Eagles verksamhetshistoria omfattar mer än tre decennier av kontinuerlig guld­produktion, främst från brytning under jord. Agnico-Eagle har sedan bolaget bildades 1972 producerat mer än 3,5 miljoner ounces guld. Agnico-Eagle bedömer att bolaget för närvarande är en av de producenter inom nordamerikansk guldbrytningsindustri som har den lägsta totala netto­produktions­kostnaden. Agnico-Eagle har traditionellt sålt all sin produktion till vid var tid gällande guldpris i enlighet med bolagets allmänna policy att inte sälja framtida guldproduktion på termin. Agnico-Eagles huvudsakliga verksamhetsdivisioner är LaRonde-divisionen, den regionala utvecklingsdivisionen och prospekteringsdivisionen. LaRonde-divisionen består av LaRonde-gruvan och de angränsande områdena El Coco och Terrex, vilka är helägda och drivs av Agnico-Eagle. LaRonde är den största guldfyndigheten i Kanada. LaRonde-gruvan står för närvarande för hela Agnico-Eagles guldproduktion. Agnico-Eagles regionala utvecklingsdivision fokuserar på utveckling och ledning av Agnico-Eagles långt framskridna projekt i Abitibiregionen. Den regionala utvecklingsdivisionen ansvarar för närvarande för Agnico-Eagles verksamhet inom Lapa-, Goldex- och LaRonde II-projekten. Agnico-Eagles prospekteringsdivision fokuserar på prospekteringsaktiviteter avseende främst identifiering av nya malmreserver, mineraltillgångar och utvecklingsmöjligheter i bevisat producerande regioner i Kanada med särskild tonvikt på nordvästra Quebec. Agnico-Eagle bedriver för närvarande egna prospekteringar i 56 områden i centrala och östra Kanada och USA. Härutöver ingick Agnico-Eagle under första kvartalet 2005 ett optionsavtal med Industrias Peñoles S.A. de C.V. avseende förvärv av Pinos Altosprojektet som är beläget i Sierra Madre­guld­bältet, väster om staden Chihuahua i norra Mexiko. 2004 gjorde Agnico-Eagle en vinst efter skatt om 47,9 miljoner dollar, den högsta i bolagets historia, eller 0,56 dollar per aktie, med intäkter om 188,0 miljoner dollar. Kassaflödet från rörelsen uppgick under året till 49,5 miljoner dollar. För kvartalet som slutade den 31 mars 2005 uppgick vinst efter skatt, vinst per aktie, intäkter och kassaflöde från rörelsen till 10,4 miljoner dollar, 0,12 dollar, 61,8 miljoner dollar respektive 28,1 miljoner dollar. Per den 31 mars 2005 uppgick Agnico-Eagles likvida medel till 117,1 miljoner dollar. Därutöver hade Agnico-Eagle outnyttjade krediter om cirka 91 miljoner dollar under bolagets rörliga kreditfacilitet om 100 miljoner dollar från ett syndikat av internationella banker. Ytterligare information avseende Agnico-Eagle, inklusive detaljerad information avseende Agnico-Eagles malmreserver och mineraltillgångar, finns tillgänglig på United States Securities and Exchange Commissions hemsida, http://www.sec.gov, och på Canadian securities authorities hemsida, http://www.sedar.com. Riddarhyttan Riddarhyttan är ett prospekterings- och utvecklingsföretag för ädel- och basmetaller med fokus på den nordiska regionen i Europa. Riddarhyttan äger 100 procent av guldfyndigheten i Suurikuusikko, vilken är belägen i närheten av Kittilä i finska Lappland, cirka 90 mil norr om Helsingfors. Riddarhyttans innehav i Suurikuusikkoområdet består av 102 inmutningar (cirka 7.810 hektar) och ett utmål om cirka 840 hektar med liknande geologi och topografi som Agnico-Eagles område i det prekambriska grönstensbältet i Abitibiregionen i Quebec. Riddarhyttan har, inom Suurikuusikkoprojektet, rapporterat en indikerad tillgång (eng. ”indicated resource”) om 9,6 miljoner ton med 5,6 gram guld per ton (1,7 miljoner troy ounces) och antagna tillgångar (eng. ”inferred resources”) om 7,6 miljoner ton med 4,4 gram guld per ton (1,1 miljoner troy ounces) med användning av en cut-off om två gram guld per ton. Sex borrmaskiner är för närvarande i drift i området med syfte att testa fyndigheten på djupet och överföra tillgångar från den antagna (eng. ”inferred”) kategorin till den indikerade (eng. ”indicated”). Agnico-Eagles och Riddarhyttans inbördes förhållanden Under andra kvartalet 2004 förvärvade Agnico-Eagle en ägarandel om 13,8 procent i Riddarhyttan. I samband med förvärvet valdes två representanter för Agnico-Eagle in i Riddarhyttans styrelse. Dessa är Eberhard Scherkus, styrelseledamot, Executive Vice President och Chief Operating Officer i Agnico-Eagle och Alain Blackburn, Vice President Exploration i Agnico-Eagle. Genom teckning av aktier i Riddarhyttans företrädesrättsemission i december 2004 ökade Agnico-Eagle sin ägarandel i Riddarhyttan till cirka 14 procent. Agnico-Eagle och Riddarhyttan ingick den 1 juli 2004 ett avtal enligt vilket Agnico-Eagle förser Riddarhyttan med tekniska tjänster avseende Suurikuusikkoprojektet. Tjänsterna innefattar medverkan vid planering och implementering av borrningsprogrammet och utvärdering av genom­förbarheten av projektet. Tjänsterna utförs av vissa av Agnico-Eagles anställda till priser mot­svarande självkostnad plus avtalat vinstpålägg. Under 2004 uppgick arvodet till Agnico-Eagle enligt avtalet till cirka 90.000 dollar. Preliminär tidsplan Prospekt avseende Erbjudandet kommer att offentliggöras och distribueras till aktieägarna i Riddarhyttan snarast möjligt efter att svenska och amerikanska tillsynsmyndigheter avslutat sin granskning av erbjudandehandlingarna. Enligt tillämpliga svenska regler skall prospektet läggas fram senast fem veckor från detta pressmeddelande. Agnico-Eagle förväntar sig inte att tillsynsmyndigheternas granskning av erbjudandehandlingarna kommer att vara slutförd inom denna femveckorsperiod och Agnico-Eagle kommer därför att ansöka om, och förväntar sig att erhålla, erforderligt undantag från detta krav. Allteftersom ytterligare information avseende tidsplanen blir tillgänglig kommer denna att offentliggöras av Agnico-Eagle. Anmälnings­­perioden i Erbjudandet kommer därefter att löpa under minst 20 bankdagar. Redovisning av likvid förväntas påbörjas cirka två veckor efter utgången av anmälningsperioden. Agnico-Eagle förbehåller sig rätten att förlänga anmälningsperioden (före eller efter det att villkoren som beskrivs nedan har uppfyllts) samt att senarelägga tidpunkten för redovisning av likvid. Om Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Agnico-Eagle blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i Riddarhyttan avser Agnico-Eagle att påkalla tvångsinlösen i enlighet med aktie­bolagslagen av de aktier i Riddarhyttan som inte förvärvas genom Erbjudandet. I samband därmed kommer Riddarhyttans aktier att avnoteras från Stockholmsbörsen. Om Agnico-Eagle blir ägare till mindre än 90 procent av aktierna i Riddarhyttan kan Agnico-Eagle komma att överväga en fusion mellan Riddarhyttan och Agnico-Eagle eller något av dess dotterbolag mot kontant vederlag i enlighet med aktiebolagslagen eller på annat sätt. Villkor för Erbjudandet Erbjudandet är villkorat av: (a) att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Agnico-Eagle blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Riddarhyttan efter full utspädning; (b) att styrelsens för Riddarhyttan rekommendation att acceptera Erbjudandet inte har återtagits eller negativt förändrats; (c) att inte någon annan offentliggör ett erbjudande att förvärva aktier i Riddarhyttan; (d) att samtliga för Erbjudandet och förvärvet av Riddarhyttan erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive från konkurrensmyndigheter, har erhållits på för Agnico-Eagle acceptabla villkor; (e) att Agnico-Eagle, utöver vad som offentliggjorts av Riddarhyttan eller på annat sätt skriftligen kommunicerats med Agnico-Eagle före dagen för offentliggörandet av Erbjudandet, inte upptäcker att information som offentliggjorts av Riddarhyttan är felaktig eller vilseledande i något väsentligt avseende, eller upptäcker att information om väsentlig omständighet som borde ha offentliggjorts av Riddarhyttan inte har blivit offentliggjord; (f) att varken Erbjudandet eller förvärvet av Riddarhyttan helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande omständighet, som föreligger eller skäligen kan förväntas, som ligger utanför Agnico-Eagles kontroll och vilken Agnico-Eagle skäligen inte kunnat förutse vid tidpunkten för offentliggörande av Erbjudandet; (g) att inga omständigheter, som Agnico-Eagle inte hade kännedom om vid tidpunkten för offentliggörande av Erbjudandet, har inträffat som väsentligt negativt påverkar Riddarhyttans resultat, likviditet, verksamhet eller eget kapital under innevarande eller nästkommande räkenskapsår eller genomförbarheten eller de ekonomiska förutsättningarna för Suurikuusikkoprojektet, med undantag för omständighet eller effekt hänförlig till förändringar i guldpriset; och (h) att Riddarhyttan inte vidtar några åtgärder som typiskt sett är ägnade att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande. Agnico-Eagle kan komma att återkalla Erbjudandet om det står klart att något av ovan angivna villkor inte är uppfyllt eller inte kommer att uppfyllas. Vad avser villkoren b) till och med h) kommer emellertid sådant återkallande endast att ske under förutsättning att den bristande villkorsuppfyllelsen är av väsentlig betydelse för Agnico-Eagles förvärv av aktier i Riddarhyttan. Agnico-Eagle förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera av ovanstående villkor. Riddarhyttanaktierna förvärvas i Erbjudandet fria från all panträtt, belåning, inteckning och andra belastningar och med alla tillhörande rättigheter, inklusive utdelning som utbetalats efter offentliggörandet av Erbjudandet. Varken Erbjudandet eller den därmed sammanhängande emissionen av Agnico-Eagleaktier förutsätter godkännande från Agnico-Eagles aktieägare. Tillämplig lag och tvister Erbjudandet regleras av och skall tolkas i enlighet med svensk lag. Härutöver är Näringslivets börskommittés regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv och Aktiemarknads­nämndens avgöranden tillämpliga på Erbjudandet. Aktieägare i USA Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att köpa eller sälja eller en uppmaning att avge erbjudande om att sälja eller köpa aktier i Riddarhyttan eller Agnico-Eagle till personer i USA eller andra områden som omfattas av USA:s jurisdiktion eller till eller för en så kallad US persons (såsom denna term definieras i Regulation S i United States Securities Act of 1933) räkning. Erbjudandet kommer enbart att lämnas till dessa personer enligt det så kallade registration statement avseende erbjudande om köp, prospekt samt andra erbjudandehandlingar som Agnico-Eagle avser att lämna in till United States Securities and Exchange Commission. Information till personer i Storbritannien Detta pressmeddelande har godkänts av Citigroup Global Markets Limited, Citigroup Centre, 33 Canada Square, Canary Wharf, London E14 5LB, enbart med hänvisning till sektion 21 i Financial Services and Markets Act 2000. Citigroup Global Markets Limited företräder enbart Agnico-Eagle och ingen annan i samband med Erbjudandet och åtar sig inget ansvar i förhållande till någon annan person för tillhanda­hållande av sådant skydd eller sådan rådgivning som tillhandahålls Citigroup Global Markets Limiteds kunder i samband med Erbjudandet. Telefonkonferens idag Agnico-Eagle kommer att hålla en telefonkonferens i dag kl. 16.30 (10.30 EDT) för att diskutera Erbjudandet. För att delta i konferensen, vänligen ring +1-303-205-0044 eller +1-866-249-6463. För att säkerställa möjligheten att delta ber vi Dig ringa cirka fem minuter före den angivna tiden. En ljudinspelning av telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig på Agnico-Eagles hemsida, www.agnico-eagle.com. Konferenssamtalet kommer att spelas upp igen från den 12 maj 2005 kl. 20.30 (14.30 EDT) till den 20 maj 2005 kl. 05.59 (23.59 den 19 maj EDT). Vänligen ring +1-416-640-1917 eller +1-877-289-8525, lösenord 21124617#. Teknisk data De uppskattningar av mineraltillgångar avseende Suurikuusikko som anges i detta pressmeddelande har tagits fram av Riddarhyttan i enlighet med Australasian Code for Reporting Mineral Resources and Ore Reserves, September 1999 (“JORC Code”). Mineraltillgångar som anges i detta pressmeddelande har uppskattats med användning av en cut-off guldhalt om två gram guld per ton. Läsaren bör inte förlita sig på uppskattningar av mineraltillgångar som har tagits fram i enlighet med andra rapporteringsregler än National Instrument 43-101 (“NI 43-101”) eftersom dessa inte nödvändigtvis överensstämmer med NI 43-101:s standarder och definitioner. Reserv- och tillgångskategorier i JORC Code överensstämmer emellertid i allt väsentligt med motsvarande reserv- och tillgångskategorier som uppställs av NI 43-101. Såvitt Agnico-Eagle känner till är Riddarhyttans uppskattningar relevanta och tillförlitliga. Termerna ”measured”, ”indicated” och ”inferred” mineraltillgångar är begrepp som erkänns och omfattas av vissa värdepapperslagstiftningar. Investerare uppmärksammas på att Securities and Exchange Commission inte erkänner dessa termer. ”Inferred mineral resources” innehåller ett stort mått av osäkerhet avseende existens och ekonomisk och juridisk genomförbarhet. Man kan inte utgå ifrån att samtliga eller någon del av en ”inferred mineral resource” någonsin kommer att uppgraderas till en högre kategori. Uppskattningar av ”inferred mineral resources” kan inte utgöra grund för en bedömning av genomförbarhet eller andra ekonomiska studier. Investerare uppmanas att inte utgå ifrån att samtliga eller någon del av ”measured” eller ”indicated mineral resources” någonsin kommer att omvandlas till mineralreserver. Investerare uppmanas vidare att inte utgå ifrån att samtliga eller någon del av ”inferred mineral resources” existerar eller är ekonomiskt eller juridiskt brytbara. Tillgångsdata i detta pressmeddelande har sammanställts av Thomas Lindholm (Riddarhyttan Resources AB) som är registrerad som “Kvalificerad Person” hos SveMin, Föreningen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, och av Bill Fleshman, certifierad professionell geolog i Australien. Framtidsinriktade uttalanden Vissa uttalanden i det här pressmeddelandet utgör framtidsinriktade uttalanden enligt definitionen i United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. I detta pressmeddelande syftar orden ”förutse”, ”förvänta”, ”uppskatta”, ”förutsäga”, ”planera” samt liknande ord och uttryck till att identifiera framtidsinriktade uttalanden. Dessa uttalanden återspeglar Agnico-Eagles åsikter vid tidpunkten för detta pressmeddelande avseende framtida händelser och är föremål för vissa risker, osäkerheter och antaganden. Många faktorer kan få de faktiska resultaten att avvika väsentligt från dem som uttrycks eller impliceras genom sådana framtidsinriktade uttalanden, innefattande bland annat de faktorer som diskuteras under rubriken ”Riskfaktorer” i Agnico-Eagles årsredovisning för räkenskapsåret 2004 Form 20-F. Agnico-Eagle avser inte och åtar sig inte att uppdatera sådana framtidsinriktade uttalanden. Om Agnico-Eagle Agnico-Eagle är en väletablerad guldproducent med verksamhet i nordvästra Quebec och prospekterings- och utvecklingsaktiviteter i Kanada, USA och Mexiko. Agnico-Eagles LaRondegruva i Quebec är Kanadas största guldfyndighet. Bolaget har full exponering mot högre guldpriser på grund av dess policy att inte terminssäkra framtida guldförsäljning. Agnico-Eagle har betalat kontant utdelning 25 år i rad. Tilläggsinformation Ett ounce motsvarar 28,35 gram och en troy ounce motsvarar 31,1 gram. Aktiens kortnamn: AEM (NYSE) AGE (TSX) För ytterligare information: David Smith, Director, Investor Relations +1 416 947-1212