AGNICO-EAGLE SLUTFÖR ERBJUDANDET PÅ RIDDARHYTTAN OCH AVSER ATT PÅKALLA TVÅNGSINLÖSEN

Report this content

Toronto (9 november 2005) – Agnico-Eagle Mines Limited (”Agnico-Eagle”) meddelar idag att de har slutfört sitt erbjudande avseende aktierna i Riddarhyttan Resources AB (publ) (”Riddarhyttan”). Under den sista anmälningsperioden har ytterligare 712.320 Riddarhyttanaktier lämnats in i Agnico-Eagles erbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i Riddarhyttan som inte innehas av Agnico-Eagle, vilket motsvarar 0,7 procent av utestående aktier och röster i Riddarhyttan. Tillsammans med de 102.168.631 aktier som redan ägs av Agnico-Eagle, motsvarande 96,6 procent av utestående aktier och röster i Riddarhyttan, äger Agnico-Eagle nu sammanlagt 102.880.951 aktier, eller cirka 97,3 procent av utestående aktier och röster i Riddarhyttan. Redovisning av vederlag för de aktier som lämnats in under denna sista förlängning av anmälningsperioden förväntas påbörjas omkring den 11 november 2005. Agnico-Eagle har för avsikt att påkalla tvångsinlösen av de återstående 2,7 procent av Riddarhyttanaktierna som de inte redan innehar i enlighet med svensk lag och förväntar sig att förvärva dessa aktier under det första halvåret 2006. Stockholmsbörsen har meddelat att Riddarhyttanaktierna kommer att avnoteras innan slutet av november 2005. Information till personer i USA Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att köpa eller sälja eller en uppmaning att avge erbjudande om att sälja eller köpa aktier i Riddarhyttan eller Agnico-Eagle till personer i USA eller andra områden som omfattas av USA:s jurisdiktion eller till eller för en så kallad US persons (såsom denna term definieras i Regulation S i United States Securities Act of 1933 i dess nuvarande lydelse) räkning. Information till personer i Storbritannien Detta pressmeddelande har godkänts av Citigroup Global Markets Limited, Citigroup Centre, 33 Canada Square, Canary Wharf, London E14 5LB, enbart med hänvisning till sektion 21 i Financial Services and Markets Act 2000. Citigroup Global Markets Limited företräder enbart Agnico-Eagle och ingen annan i samband med erbjudandet och åtar sig inget ansvar i förhållande till någon annan person för tillhanda¬hållande av sådant skydd eller sådan rådgivning som tillhandahålls Citigroup Global Markets Limiteds kunder i samband med erbjudandet. Framtidsinriktade uttalanden Vissa uttalanden i det här pressmeddelandet utgör framtidsinriktade uttalanden enligt definitionen i United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. I detta press¬meddelande syftar orden ”förutse”, ”förvänta”, ”uppskatta”, ”förutsäga”, ”planera”, ”avse” samt liknande ord och uttryck till att identifiera framtidsinriktade uttalanden. Dessa uttalanden, inklusive uttalanden avseende tidpunkten för, genomförandet av och redovisningen av vederlaget för erbjudandet och Agnico-Eagles avsikt att påkalla och tidpunkten för genomförandet av tvångsinlösen i enlighet med svensk lag, återspeglar Agnico-Eagles åsikter vid tidpunkten för detta pressmeddelande avseende framtida händelser och är föremål för vissa risker, osäkerheter och antaganden. Många faktorer kan få de faktiska resultaten att avvika väsentligt från dem som uttrycks eller impliceras genom sådana framtidsinriktade uttalanden, innefattande bland annat de faktorer som diskuteras under rubriken ”Riskfaktorer” i det prospekt som lämnats in som en del av Form F-4 registration statement och i Agnico-Eagles senast registrerade årsredovisning och Form 20-F. Agnico-Eagle avser inte och åtar sig inte att uppdatera sådana framtidsinriktade uttalanden.