AGNICO-EAGLES ERBJUDANDE FÖR RIDDARHYTTAN FÖRLÄNGS TILL OCH MED DEN 23 SEPTEMBER 2005 PÅ OFÖRÄNDRADE VILLKOR

Report this content

Detta pressmeddelande får inte distribueras till nyhetsbyråer eller spridas i Australien eller Japan. Erbjudandet lämnas inte till personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registreringar eller andra åtgärder utöver de som följer av svensk och amerikansk lagstiftning.

Aktiens kortnamn: AEM (NYSE) AGE (TSX) Toronto, Kanada (13 september 2005) – Agnico-Eagle Mines Limited (”Agnico-Eagle”) meddelar idag att erbjudandet att förvärva samtliga utestående aktier i Riddarhyttan Resources AB (publ) (”Riddarhyttan”) har förlängts till och med kl. 16.00 den 23 september 2005. Erbjudandet är fortfarande föremål för de villkor som framgår av det prospekt som skickades till aktieägarna i Riddarhyttan den 8 augusti 2005, däribland att erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Agnico-Eagle blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet Riddarhyttanaktier efter full utspädning. Agnico-Eagle har tidigare offentliggjort ett rekommenderat erbjudande om 0,1137 aktier i Agnico-Eagle Mines Limited för varje utestående aktie i Riddarhyttan som inte redan innehas av Agnico-Eagle. Riddarhyttans styrelse har enhälligt beslutat att rekommendera Riddarhyttans aktieägare att acceptera erbjudandet. Baserat på slutkursen för Agnico-Eagleaktien på New Yorkbörsen om 14,07 dollar och växelkursen den 12 september 2005, värderar erbjudandet varje Riddarhyttanaktie till 12,09 kronor. Den 11 maj 2005, den sista handelsdagen före offentliggörandet av erbjudandet, var slutkursen för Riddarhyttanaktien på Stockholmsbörsen 8,05 kronor. Under den initiala anmälningsperioden lämnades 37.678.142 Riddarhyttanaktier in enligt erbjudandet, motsvarande cirka 35,6 procent av utestående aktier och röster i Riddarhyttan. Tillsammans med de 14.763.669 aktier som ägs av Agnico-Eagle, motsvarande cirka 14,0 procent av utestående aktier och röster i Riddarhyttan, motsvarar detta sammanlagt 52.441.811 aktier eller cirka 49,6 procent av utestående aktier och röster i Riddarhyttan. Under förutsättning att samtliga villkor för erbjudandet uppfylls förväntas redovisning av vederlaget påbörjas omkring den 30 september 2005. Aktieägare i Riddarhyttan som har frågor avseende erbjudandet kan kontakta Enskilda Securities, Nybrokajen 5, 103 36 Stockholm, 08-52 22 95 00, eller SEB Emissioner & Delägarprogram, Rissneleden 110, 106 40 Stockholm, 08-639 27 50. Information till personer i USA Agnico-Eagle har lämnat in ett så kallat Form F-4 registration statement till SEC innehållande ett prospekt avseende erbjudandet. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att köpa eller sälja eller en uppmaning att avge erbjudande om att sälja eller köpa aktier i Riddarhyttan eller Agnico-Eagle till personer i USA eller andra områden som omfattas av USA:s jurisdiktion eller till eller för en så kallad US persons (såsom denna term definieras i Regulation S i United States Securities Act of 1933 i dess nuvarande lydelse) räkning. Erbjudandet kommer enbart att lämnas till dessa personer enligt prospektet som utgör en del av registration statement. Investerare och aktieägare uppmanas att läsa prospektet och övriga handlingar avseende erbjudandet noggrant eftersom de innehåller viktig information avseende erbjudandet. Investerare och aktieägare kan kostnadsfritt erhålla kopior av prospektet och vissa andra handlingar avseende erbjudandet från SEC:s hemsida på www.sec.gov. Kopior av dessa handlingar kan även erhållas kostnadsfritt vid förfrågan till Agnico-Eagle. DU SKALL NOGGRANT LÄSA PROSPEKTET OCH ÖVRIGA HANDLINGAR AVSEENDE ERBJUDANDET INNAN DU FATTAR NÅGOT BESLUT AVSEENDE ERBJUDANDET. Information till personer i Storbritannien Detta pressmeddelande har godkänts av Citigroup Global Markets Limited, Citigroup Centre, 33 Canada Square, Canary Wharf, London E14 5LB, enbart med hänvisning till sektion 21 i Financial Services and Markets Act 2000. Citigroup Global Markets Limited företräder enbart Agnico-Eagle och ingen annan i samband med erbjudandet och åtar sig inget ansvar i förhållande till någon annan person för tillhanda¬hållande av sådant skydd eller sådan rådgivning som tillhandahålls Citigroup Global Markets Limiteds kunder i samband med erbjudandet. Framtidsinriktade uttalanden Vissa uttalanden i det här pressmeddelandet utgör framtidsinriktade uttalanden enligt definitionen i United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. I detta press¬meddelande syftar orden ”förutse”, ”förvänta”, ”uppskatta”, ”förutsäga”, ”planera” samt liknande ord och uttryck till att identifiera framtidsinriktade uttalanden. Dessa uttalanden, inklusive uttalanden avseende tidpunkten för och genomförandet av erbjudandet, återspeglar Agnico-Eagles åsikter vid tidpunkten för detta pressmeddelande avseende framtida händelser och är föremål för vissa risker, osäkerheter och antaganden. Många faktorer kan få de faktiska resultaten att avvika väsentligt från dem som uttrycks eller impliceras genom sådana framtidsinriktade uttalanden, innefattande bland annat de faktorer som diskuteras under rubriken ”Riskfaktorer” i det prospekt som lämnats in som en del av Form F-4 registration statement och i Agnico-Eagles årsredovisning för räkenskapsåret 2004 Form 20-F. Agnico-Eagle avser inte och åtar sig inte att uppdatera sådana framtidsinriktade uttalanden. Om Agnico-Eagle Agnico-Eagle är en väletablerad guldproducent med verksamhet i nordvästra Quebec och prospekterings- och utvecklingsaktiviteter i Kanada, USA och Mexiko. Agnico-Eagles LaRondegruva i Quebec är Kanadas största guldfyndighet. Bolaget har full exponering mot högre guldpriser på grund av dess policy att inte terminssäkra framtida guldförsäljning. Agnico-Eagle har betalat kontant utdelning 25 år i rad. För ytterligare information: David Smith; Director, Investor Relations +1 416 947-1212