Henrik Jonsson tar över som vd för agood company

Report this content

Det svenska snabbväxande bolaget agood company vill ta upp kampen mot produkter som skadar planeten genom cirkularitet. 2023 omsatte företaget 23 miljoner. Nu kliver Henrik Jonsson, som i sin tidigare roll har satt företaget på den globala scenen, in som företagets nya vd. Målsättningen är att bli världens största tillverkare av mobilskal.

Tidigare erhöll Henrik Jonsson rollen som agood companys Head of Global Sales. Där han framgångsrikt initierat och byggt upp företagets globala b2b-resa. Sen dess har bolaget etablerat kunder bestående av varumärken som Motorola, Vodafone, Deutsche Telekom, Elkjøp, Clas Ohlson, Mercedes Formel 1 – samt Saint Laurent, Chloé, Djerf Avenue, Polarn O. Pyret och andra stora modehus. Dessförinnan har han arbetat i liknande roller på företag som HTC och Tech21.

-          Konsumenter uppmanas att minska konsumtionen och att vara mer selektiva. Men massmarknaden är inte beredda att betala premiumpris för cirkulära och hållbara produkter. Ska vi få till en förändring måste vi få till en sömlös övergång till hållbara produkter, där tillverkarna inte tummar på varken kvalitet, design eller tar ut ett högre pris. Med vår produktportfölj sänker vi tröskeln för konsumenterna och gör hållbarhet mer tillgängligt – a good choice. Jag ser fram emot att tillsammans med mina medarbetare växa företaget ytterligare, säger Henrik Jonsson, vd för agood company.

agood company grundades 2018 och backas idag av namn som Michael Storåkers samt Alveco Invest. Med sin fabrik i Eskilstuna utmanar de idag jättarna på global nivå med hållbara produkter. Storsäljare är främst mobilskal men också anteckningsblock och vattenflaskor. Innovationerna är flera, bland annat mobilskal tillverkade av gamla godislådor samt växtbaserade mobilskal av restprodukter från svensk linfrö och hampa. Målsättningen är att bli världens största mobiltillverkare. Nu ska Henrik Jonsson leda företaget vidare mot målet.

-          agood company ligger i frontlinjen, tack vare sitt unika erbjudande, att utmana företag att växla upp sitt ansvar för cirkularitet och hållbarhet. Henrik har gjort ett fantastiskt jobb med företagets etablering globalt och därmed gjort hållbara produkter mer tillgängliga för konsumenter. Koldioxidutsläppen för konsumtionen måste reduceras och vi är glada över att Henrik är den som ska leda vårt arbete med att fortsätta tillgängliggöra detta framåt, säger Joakim Rahmqvist, styrelseordförande/ co-founder agood company.

Henrik Jonsson ersätter tidigare vd Colin Woodward.

För mer information samt förfrågningar, vänligen kontakta:

Elin Norlin, presskontakt Adersten&Norlin

elin@aderstennorlin.com

tel +46 (0) 70 279 86 40

Om agood company:
Svenska agood company tar strid mot vardagsprodukter som skadar vår planet genom att ersätta plast med växter och återanvända material som annars skulle riskera att gå till spillo. Bolagets vision är att vara transparenta i allt de gör - från material till försäljning. För varje produkt som agood company tar fram redovisar de miljöpåverkan och uppmuntrar kunderna att förstå tillverkningsprocessen från början till slut. Läs mer om agood company på agood.com

Taggar:

Citat

Joakim Rahmqvist, styrelseordförande/ co-founder agood company.
Henrik Jonsson, vd för agood company.