Agria blir officiell försäkringspartner till FEI

Agria inleder nu ett partnerskap med det internationella ridsportförbundet Fédération Equestre Internationale och blir därmed FEI:s officiella försäkringspartner. Syftet med samarbetet är att främja god hästhälsa och att erbjuda innovativa och trygga försäkringslösningar till europeiska hästägare.

Sabrina Ibáñez, general sekreterare, FEI signerar avtalet tillsammans med Agnes Fabricius, vd för Agria.

Agria grundades redan 1890 och erbjuder i dag hästförsäkringar och digital veterinärrådgivning till hästägare i Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och Tyskland – dessutom har Agria långvariga samarbeten med flera nationella ridsportförbund. Genom partnerskapet med FEI, som kommer att pågå från 2024 till 2028, siktar Agria på att erbjuda sina tjänster till fler länder i Europa.

- Genom vårt samarbete med FEI har Agria möjlighet att nå ut till fler intressenter inom ridsporten än någonsin tidigare. Vi är entusiastiska över möjligheten att utforska nya marknader och arbeta för hästvälfärd och förbättrad hästhälsa på en paneuropeisk nivå, säger Agnes Fabricius, Agrias vd.

Hennes uppfattning delas av Ralph Straus, FEI:s kommersiella direktör.

- Vi är glada över att samarbeta med Agria, vars drivkraft är att erbjuda förstklassiga försäkringstjänster, säkerställa hästvälfärd och förebyggande hälsovård för djur.

Han fortsätter:

- Partnerskapet handlar inte bara om att koppla samman FEI:s intressenter med Agrias egna erfarna experter inom försäkring, utan även att kommunicera möjligheterna till förebyggande åtgärder av skador och sjukdomar, eftersom det är en avgörande aspekt för att upprätthålla hästvälfärd över hela världen. Agria bidrar med stor kunskap och expertis inom hästhälsa och veterinärmedicin, men också genom bolagets långvariga samarbete med hästorganisationer, forskare och uppfödare.

Partnerskapet mellan FEI och Agria föddes ur ett framgångsrikt digitalt samarbete mellan de båda organisationerna, genom serien "What makes a champion?" som sändes 2022. Fem framstående ridsportutövare från olika grenar och länder intervjuades om betydelsen av mental inställning, lagkänsla och passion för att förverkliga en dröm inom ridsporten. Kampanjen hade över 300 000 visningar och 1 miljon exponeringar, vilket har lagt grunden för ett framgångsrikt partnerskap.

- FEI:s utbildningskampanjer och forskningsprojekt i kombination med Agria forskningsfond och vår databas över hästskador som är en av världens största, ger oss en unik plattform. Inte minst för att kunna sprida kunskap om skadeförebyggande åtgärder inom hästvärlden, säger Agnes Fabricius.

Om Fédération Equestre Internationale (FEI)
FEI är det världsomfattande förbundet för ridsport, erkänt av Internationella olympiska kommittén (IOC) och grundat 1921. Ridsport har varit en del av den olympiska rörelsen sedan OS 1912 i Stockholm. FEI är det enda styrande organet för alla internationella evenemang inom de olympiska grenarna hoppning, dressyr och fälttävlan – samt för sportkörning, parakörning, paradressyr, distansritt och voltige.
www.fei.org

Presskontakt för FEI: