Agria lanserar Agria Vårdguide för digital veterinärvårdsrådgivning

Nu lanserar Agria Djurförsäkring appen Agria Vårdguide, för digital veterinärvårdsrådgivning i egen regi. Tanken är att fler hundägare ska upptäcka hur tryggt och enkelt det är att använda digital veterinärvårdsrådgivning vid lindrigare skador och sjukdomar. Appen finns tillgänglig för nedladdning från och med söndagen den 6 september.

Via appen Agria Vårdguide bokar hundägare digitala möten med veterinär för en första medicinsk bedömning av ett sjukdomssymtom eller en skada. Beroende på diagnos får djurägaren sedan veterinärvårdsrådgivning om hemmavård eller hänvisas till att kontakta en fysisk klinik.

- Vår passion är fler friska, hållbara hundar! Med den nya appen Agria Vårdguide vill vi att fler hundägare ska upptäcka hur tryggt och enkelt det är med digital veterinärvårdsrådgivning vid lindrigare skador eller sjukdomssymtom, säger Agnes Fabricius, vd i Agria Djurförsäkring.

Agria var pionjär inom veterinärvårdsrådgivning på distans med Agria Telefonveterinär redan för 30 år sedan. Under de senaste åren har Agrias kunder haft tillgång till motsvarande tjänst via externa leverantörer, men väljer nu att ta över tjänsten i egen regi.

Agria förvärvar Vethem
En av leverantörerna som Agria har samarbetat med sedan februari 2019 är Vethem. Agria har nu förvärvat Vethem för att kunna erbjuda digital veterinärvårdsrådgivning via appen Agria Vårdguide. Förvärvet ger Agria tillgång till företagets strukturer och know-how. Därmed säkrar Agria en långsiktigt hållbar lösning av digital veterinärvårdsrådgivning till djurägare.

Om appen Agria Vårdguide
Vilken typ av skador kan hundägare få hjälp med? Många lindrigare skador som exempelvis problem med mage och tarm, hud, öron, ögon samt mindre sårskador kan vårdas av hundägaren i hemmet efter rådgivning av veterinär på Agria Vårdguide.

Vid behov hänvisas hundägare vidare till en fysisk veterinärklinik för ytterligare vård. Vid allvarligare symtom på exempelvis andningssvårigheter eller misstanke om akuta fall som till exempel magsäcksomvridning eller ormbett ska alltid klinik eller ambulerande veterinär kontaktas omgående.

Veterinärerna på Agria Vårdguide har hög tillgänglighet och hjälper hundägare alla dagar i veckan. Tjänsten är bemannad mellan klockan 7.00-24.00. Hundägaren laddar ned appen och registrerar sig, bokar mötet i appen och väljer sedan videosamtal eller telefonsamtal.

Tjänsten är kostnadsfri och utan begränsat antal för kunder i Agria. Andra djurägare är välkomna att använda tjänsten mot betalning - 320 kr per samtal under dagtid, 500 kr per samtal på kvällar och helger.