Agria stöder Svenska Islandshästförbundet

Agria Djurförsäkring förnyar samarbetet med Svenska Islandshästförbundet (SIF) genom ett nytt avtal. Intresset för islandshästar växer och rasen är i dagsläget den tredje största hästrasen i landet. Tillsammans ska parterna fortsätta att utveckla ridsporten, rasen och den svenska aveln av islandshästar.

– Jag är stolt och glad över att Svenska Islandshästförbundet väljer att fortsätta samarbetet med Agria. Tillsammans kan vi utveckla sporten och bidra till fler hållbara hästar, säger Mikael Theorén, affärsområdeschef för häst på Agria Djurförsäkring.

Agria bidrar bland annat med att dela med sig av hästkunskap och skadestatistik samt att arrangera clinics.

– Vi är jätteglada över att gå in i en ny avtalsperiod med Agria som därmed förblir vår huvudsponsor. Genom det nya avtalet öppnar vi upp för samarbete inom nya verksamhetsområden och ser stora möjligheter till flerpartssamverkan som gynnar både hästar och hästägare, säger Anna Ryberg, ordförande i Svenska Islandshästförbundet.

SIF, är numera medlemmar i Riksidrottsförbundet som ett eget förbund. Förbundet har runt 7 300 medlemmar fördelat på drygt 65 lokalföreningar runt om i landet som bedriver verksamhet kring islandshästar.

– Ridsporten bland islandshästarna har med framgång utvecklats och är idag modern, professionell när det gäller utbildning av häst och ryttare, men också på tävlingsbanan. Samtidigt har den svenska aveln vuxit och statistik från 2020 visar att det föddes nära 800 föl, säger Mikael Theorén.