Flera fina nyheter i årets djurförsäkringar för hund och katt

Agria djurförsäkring har filat på försäkringarna för hund och katt och flera fina förbättringar finns med bland årets nyheter. En av dem är att Agria nu erbjuder marknadens högsta ersättningsnivå på veterinärvård upp till 120 000 kronor per år.

- Vi har lyssnat på våra kunder och flera har påpekat bekymret med att inte nuvarande belopp räcker om man skulle ha oturen att råka ut för flera skador eller sjukdomar under samma år. Det vill vi bemöta med en rejäl ersättningsnivå, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef för smådjur, Agria Djurförsäkring.

Därför har Agria nu infört marknadens högsta maximala ersättningsnivå för hund- och kattförsäkringar på 120 000 kronor. Samtidigt höjs även de övriga ersättningsnivåerna ett snäpp - 25 000 till 30 000 kronor och 50 000 till 60 000 kronor.

Prisexempel för labrador, hane, 5 år

• 120 000 kr veterinärvård, 15 % självrisk, 2800 kr fast självrisk – kostar 4631 kronor/år

• 60 000 kr veterinärvård, 15 % självrisk, 2800 kr fast självrisk – kostar 3860 kronor/år

• 30 000 kr veterinärvård, 15 % självrisk, 2800 kr fast självrisk – kostar 2684 kronor/år

Dubblerad ersättningsnivå för medicin

- Vi ser att vissa mediciner kostar en hel del och det kan bli dyrt för djurägaren. Därför har vi valt att höja den maximala ersättningen för medicin från 3000 till 6000 kronor, säger Patrik Olsson.

Agria medicin är en tilläggsprodukt till alla veterinärvårdsförsäkringar och kostar 200 kronor.

Gratis autogiro

Samtidigt blir det gratis att betala sin djurförsäkring via månatligen via autogiro.

- Många av våra kunder vill betala försäkringspremien månatligen och då underlättar det att använda autogiro. Det vill vi stödja med att göra försäkringen lite billigare och bidra till en enklare vardag, säger Patrik Olsson.

Förändringarna gäller från den 1 april.