Förbundskaptenerna bloggar från EM i hoppning och dressyr

Ryttar-EM pågår för fullt i engelska Windsor. Maria Gretzer och Bo Jenå, förbundskaptener i hoppning respektive dressyr berättar direkt från EM på Agrias webbplats.

Varje dag kommer en speciell rapport från mästerskapet till läsarna på www.agria.se. De första – om uppladdningen och spänningen inför de kommande prestationerna presenterades redan på tisdagen. EM rids i Windsor, Storbritannien, bakom det kungliga slottet där den engelska drottningen ställt sin trädgård till arrangörens förfogande. Det är första gången EM i hoppning och dressyr anordnas samtidigt på samma tävlingsplats. För att våra svenska ryttare ska kunna prestera maximalt vid EM har Agria, genom Agriamiljonen stöttat dressyren och hoppningen. Hoppningen fick medel för att anordna två träningsläger med internationellt välkända tränare och domare samt föreläsningar i träningsmetodik. Även om EM är i högsta grad aktuellt har hoppningen redan fokus på framtida uppgifter. – Vi kommer att ha en träning för den tyske topptränaren Kaiser Johansmann under hösten liksom träningar för Pether Markne och Peter Eriksson varannan vecka, säger Maria Gretzer. – Det är en förberedelse för och början på uppladdningen till VM i Kentucky nästa höst. Tack vare Agriastödet kan vi börja i god tid. Dressyren har fått medel för att kunna rekrytera en landslagstränare. Det blev ett samarbete med tyske topptränaren Hubertus Schmidt som har rollen som supervisor. – Vi har Hubertus Schmidt med här i Windsor och det är väldigt betydelsefullt. Han har följt träningarna och stöttat ryttarnas egna tränare. Han har verkligen varit en super supervisor säger Bo Jenå, dressyrens förbundskapten.