Han ska ta Agria till Tyskland

Under hösten 2021 startar Agria Djurförsäkring verksamhet på den tyska marknaden med kontor i den folkrika och ekonomiskt starka regionen Nordrhein-Westfalen. Tysken Peter Bornschein är nyrekryterad landschef med uppdraget att etablera Agria Tierversicherung på Europas största marknad för djurförsäkringar. Med runt 10 miljoner hundar och 14,7 miljoner katter ser tillväxtpotentialen positiv ut.

Landschef Peter Bornschein menar att hans nya position är ett drömjobb för en djurälskare och lyfter Agrias affärsmodell som vägen till framgång:

- Genom samarbeten med djurägarorganisationer och andra samarbetspartners har vi ett unik erbjudande med heltäckande djurförsäkringsprodukter till uppfödare och andra djurägare på den tyska marknaden.

Dörröppnaren till uppfödare och valpköpare är den tyska kennelklubben, Verband für das Deutsche Hundewesen (VDH), som Agria har nyligen skrivit ett långsiktigt samarbetsavtal med. Men även kombinationen av många hundar och katter samt en låg försäkringsgrad bidrog till beslutet att etablera Agria i Tyskland.

På den tyska marknaden ligger idag försäkringsgraden runt 5 procent, samtidigt som det finns runt 10 miljoner hundar och 14,7 miljoner katter. En utmaning är att öka förståelsen för djurförsäkringar bland djurägare och därmed öka försäkringsgraden.

- Vi vet sedan tidigare utlandsetableringar att försäkringsgraden brukar successivt öka efter vår entré på en ny marknad. Det kommer vi självklart att sträva efter även på den tyska marknaden, bland annat genom att öka djurägares förståelse för vikten av att försäkra sina husdjur, säger Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring, som har stora förväntningar på Europas största marknad för djurförsäkringar och den framtida tillväxten.

Den tyska verksamheten blir filial till Agria Djurförsäkring. Agria har funnits i Sverige sedan 1890 och ser idag en mogen marknad med en marknadsandel på runt 60 procent, vilket ger begränsade möjligheter till tillväxt. Agrias framtida tillväxt kommer framför allt ske i de utländska dotterbolagen på marknader där försäkringsgraden är lägre.

I dagsläget finns Agria i Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Norge samt Storbritannien.