Han vill lyfta på hållbar ridning och hästkunskap med Agria

Hållbara hästar med fokus på varierad ridning har varit ett återkommande ämne för Agria Djurförsäkring under ett par års tid. Med Kristian von Krusenstierna som ny profilryttare tar Agria ett nytt tag kring kunskapsspridande för hållbarhet och rätt träning under ridskoletiden men också efter övergången till egen häst.

- I vår strävan efter fler hållbara hästar genom inspiration och kunskapsspridning tar vi nu hjälp av Kristian von Krusenstierna, som står med ena foten i tävlingsvärlden och den andra i ridskolevärlden, vurmar för sund hästhållning och har stort inflytande på många unga ryttare, säger Mikael Theorén, affärsområdeschef häst och lantbruk, Agria Djurförsäkring.

Kristian von Krusenstierna har en unik erfarenhet av att driva en stor ridskola och att ha tävlat dressyr i de stora mästerskapen. Han bjuder gärna på kunskap och säger sig brinna för att utbilda både ryttare och hästar.

- Att få en ryttare att förstå hur denne får hästen att förstå så de tillsammans gör ridningen rolig och enkel är en så häftig och härlig känsla, säger Kristian von Krusenstierna som i samarbetet med Agria vill dela med sig av sina erfarenheter från både dressyren och ridskolan.

Men Kristian brinner inte bara för ridningen, han vill också slå ett slag för den ibland bortglömda hästkunskapen:

- Jag vill det ska pratas och funderas mer kring hållbar ridning. Med mer hästkunskap blir ridningen något mycket mera än bara just ridning. Oavsett gren eller målsättning med ridningen så finns ett gemensamt viktigt område, nämligen att hålla våra hästar friska och ridbara, säger Kristian von Krusenstierna.

Kristian kommer att dyka upp i Agrias kanaler som sociala medier och event och sprida kunskap kring hållbarhet, rätt träning och hållbart tävlande.

Kristian von Krusenstierna är A-tränare i dressyr, ridit i dressyrlandslaget i ponny, junior, YR och senior. Ridit SM, NM, EM, VM och världscupfinaler. Driver familjeföretaget Ågesta gård och ridskola.

Ridskolan är en av Sveriges största ridskolor med 64 hästar i verksamheten och dryga 900 elever i veckan. Därtill kommer Kristians dressyrstall med 15 boxar med fokus på utbildning av hästar och ekipage samt tävlingsverksamhet