Hund- och kattägarens svåraste beslut

Djurägarens allra svåraste situation ställs på sin spets när tiden rinner ut och det är dags att säga ett sista farväl till en kär vän efter många år tillsammans. Att landa i ett beslut om avlivning kan vara en svår process som kräver förståelse för djurets behov, livskvalitet och kunskap om alternativa vägar. Här kommer Agria Djurförsäkring med några råd om hur du kan gå tillväga för att fatta ett ansvarsfullt beslut.

Idag räknas husdjuren som naturliga familjemedlemmar med ett stort värde för oss människor, en förlust av en hund eller katt är ofta en stor sorg och känsla av tomhet. Närheten till djuren försvårar för djurägaren att ta det slutgiltiga beslutet om avlivning och kan ge både ångest och oro hos djurägaren om det finns tvivel om att beslutet är det enda rätta för djurets bästa.

- I veterinärens roll ingår det att säga till när det inte längre är försvarbart att hålla djuret vid liv, men det är alltid djurägaren som tar det slutgiltiga svåra beslutet, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef sällskapsdjur, Agria Djurförsäkring.

Det slutgiltiga beslutet är inte bara känslomässigt svårt utan kräver också kunskap. Hur mycket lider djuret egentligen och var går gränsen för att livskvaliteten förloras? De flesta djurägare är måna om att behandla djuret så långt som möjligt. Här gäller det för djurägaren sätter sig in i hur prognosen ser ut under och efter behandling samt skaffa sig en bild av den livskvalitet som djuret kan förväntas få. Här har veterinären en viktig roll att förmedla hur djurets livskvalitet kommer att påverkas och vad som är bäst ur djurets perspektiv.

I de fall när det inte längre finns några vårdalternativ - när djuret är gammalt och drabbats av en allvarlig sjukdom med en dålig prognos som sätter kroppens funktioner ur spel - kan det vara lättare att acceptera att djurets liv är slut.

Råd inför det slutgiltiga beslutet:

• Rådgör alltid med en veterinär i lugn och ro - om det finns tid
  • Om det inte är akut – låt beslutet växa fram, men sätt en deadline för dig själv
  • Om du känner tveksamhet, be ytterligare en veterinär om råd för en second opinion
  • Diskutera i familjen och försök bestämma när den äldre hunden fortfarande är frisk hur långt ni vill gå med operationer och behandlingar
  • Skaffa dig kunskap om hur djurets livskvalitet kommer att påverka av ett större ingrepp
  • Ställ dig frågan om ditt beslut är det bästa ur djurets perspektiv?