Hur många hundar får julklappar i år? Nu har vi svaret!

Julhandeln är i full gång och önskelistor prickas av en efter en. Men våra fyrbenta familjemedlemmar då? Vem kommer ihåg att dem i julstöket? Nu har Agria Djurförsäkring svar på det! Hundar med en matte under 50 år har störst chans att få ett spännande paket under julgranen, det visar en färsk undersökning. Hundar i storstan kan dessutom vänta sig något mer påkostat under julgranen.

Mer än hälften av alla hundägare planerar att köpa en julklapp till sin hund i år. Vanligaste är det bland kvinnor i åldersgruppen 20-49 år där hela 69 procent har något kul till sin hund på inköpslistan inför julen.

- Jag kan förstå att många familjer vill ha med hunden under julklappsutdelningen. Alla som firat jul med hundar vet hur det är tacksamt när tomten delar ut paket som hunden själv får sätta tassarna i. Något ätbart eller en leksak blir julaftons höjdpunkt för våra fyrbenta familjemedlemmar, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef sällskapsdjur, Agria Djurförsäkring.

I genomsnitt lägger hundägaren över 50 år i genomsnitt 212 kronor på julklappen, medan de yngre är något mer generösa och öser på med 262 kronor.

Geografiska skillnaderna visar att hundar i storstaden har större chans till ett paket, och för vissa finns chansen att få ett riktigt lyxigt paket. I storstan är det nämligen 5 procent av hundägarna som lägger 1000 kronor eller mer på julklappen.

För ett mer hållbart och miljövänligt julfirande bjuder Patrik Olsson här på ett förslag:

- Jag brukar slå in en gammal leksak, en begagnad strumpa eller några kulor torrfoder! Min hund blir lika glad oavsett vad den får. Det är själva paketet, stämningen och sällskapet som gör stunden.

Tänk på att ha hunden under uppsikt när den leker med sin nya leksak. Glöm heller inte att plocka under presentpapper, förpackningar, presentsnören och annat olämpligt som kan fastna i hundens mage med akut veterinärbesök som följd.

Undersökningen utfördes av undersökningsföretaget Xtreme bland 310 hundägare mellan 20-69 år i slutet av november 2020.