Husdjur – minskar känslan av ensamhet

Att sitta isolerad i karantän eller arbeta hemifrån tär på folks sociala behov, särskilt när många lever ensamma. Och nu syns tecken i samhället på att allt fler väljer att skaffa sig ett sällskapsdjur. En undersökning* som Agria Djurförsäkring genomfört visar att 85 procent av djurägarna menar att en hund eller katt minskar känslan av ensamhet.

I Sverige lever cirka 1,8 miljoner svenskar i enmanshushåll, vilket gör det till den absolut vanligaste hushållstypen. Här spelar sällskapsdjuren en stor roll. I Agrias undersökning säger sig 91 procent av kvinnorna att en hund eller katt bidrar till att de känner sig mindre ensamma.  Av männen håller 79 procent med om det.

- Jag ser flera anledningar till att djur bidrar till att minska känslan av ensamhet. Som djurägare känner man sig behövd, blir välkomnad när man kommer hem och det blir en hel del lek och gos. Hundägande innebär dessutom promenader och möten med andra hundägare flera gånger om dagen, säger Agnes Fabricius, vd, Agria Djurförsäkring.

Hund eller katt?

Ensamhet botas bäst med en hund, det menar 88 procent. Att leva med en hund är alltså ingen dum idé. Men att dela tak med en katt är också bra, det tycker 82 procent i undersökningen. I valet och kvalet är det viktigt att fundera över hur man ska ta hand om djurets dagliga behov när livet blir som vanligt igen.

Bidrar till fler vänner

När livet återgår till normala former kommer den nya hundägaren också att märka att hunden inte bara bidrar till ett fint sällskap utan också till att man får fler nya vänner. Många erfarna hundägare kan nog skriva under på att hundar är vägen till småprat under promenader och öppnar dörrar till nya sociala sammanhang. Det tycker 70 procent av hundägarna i undersökningspanelen.

*Undersökningen gjordes av undersökningsföretaget Xtreme på uppdrag av Agria. I undersökningen deltog 1000 djurägare som svarade på frågor om sina husdjur.