Långt kvar till hållbar djursjukvård – se över konkurrenssituationen

Agria bjöd in till ett panelsamtal i Almedalen för att diskutera de skenande kostnaderna och möjliga lösningar för en hållbar djursjukvård. Agnes Fabricius, vd i Agria, uppmanar politikerna att komma in i matchen och återskapa konsumentmakten inom djursjukvården. Regeringens företrädare var överens om det uppenbara behovet att se över konkurrenssituationen i landet. Här kommer en sammanfattning och länkar till inspelningen.

Agnes Fabricius, vd i Agria

Agnes inledde med att lyfta den oro som finns bland landets cirka två miljoner djurägare över kostnadssituation inom djursjukvården.

”Nio av tio djurägare är oroliga, en tredjedel så till den grad att de undviker att söka veterinärvård vid behov. Det blir ett reellt hot mot djurskyddet i Sverige. Och ett hot mot människors möjlighet att ha djur i framtiden.”

Adam Reuterskiöld, (m) statsrådsersättare och riksdagsledamot

”Gör det enklare att komma in på veterinärutbildningen, och för utländska veterinärer att verka här. Eftersom marknaden uppenbarligen inte är fullständig inom det här området tror jag också att Konkurrensverket bör titta på det här.”

Emma Nohrén, (mp), riksdagsledamot

”Vi måste ha veterinärer i hela landet, som också är en plantskola för unga veterinärer.”

Magnus Oscarsson, (kd), riksdagsledamot,

”Ge uppdrag till Konkurrensverket att se över marknaden – jätteviktigt. Se till att det finns veterinärer i hela landet.”

Sofia Skönnbrink, (s), riksdagsledamot

”Ur landsbygdsperspektiv är det viktigt med Distriktsveterinärernas ambulerande verksamheten för lantbruksdjuren och hästar. Som funkar året runt, dygnet runt. Kolla också på hur arbetsförhållandena ute på klinikerna ser ut.”

Kees de Jong, vd, Svenska Kennelklubben

”Att fler veterinären ska lösa krisen, det kommer inte att hända. Det finns två väldigt starka aktörer, vi har försökt att sitta i samma rum och pratat med dem, de lämnade rummet. De undviker samtal och har inget intresse. Be konkurrensverket att ta fram en referensprislista precis som inom tandvården. Det uppdraget ska ske rätt så omgående.”

Karolina Lagerlund, Hästnäringens Nationella Stiftelse:

”Jag är positiv till en ny översyn av konkurrenssituationen. Det är sex år sedan den senaste rapporten och mycket har hänt sedan dess. Pristransparensen är ett annat område. Det finns hur mycket data som helst som kan ligga till grund för riktpriser, det finns på varenda faktura. Det kan inte vara omöjligt att skapa intervall för att vara transparant mot sina kunder. Här finns ett motstånd från djursjukvården att göra det arbetet.”

Hela samtalet, ca 50 minuter

Panelsamtal: En hållbar djursjukvård –är det möjligt? (youtube.com)

Kortversion med utvalda höjdpunkter:

Höjdpunkter från Almedalen 2024 (youtube.com)