Lustfylld läsning med fyrfota vän

En mjuk, vänlig kompis som inte bryr sig om hur det låter, om det blir fel eller om orden stakar sig. Våra husdjur skänker en lugnande inverkan på oss människor samtidigt som de inte är ett dugg intresserade av prestation. Forskningsprojektet Bokhunden och Astrid Lindgren, med medel från Allmänna arvsfonden, går nu in i nästa fas med förstärkning från Agria Djurförsäkring och SKK forskningsfond.

Forskaren Helene Ehriander berättar om arbetet:

Vad är en Bokhund?
Det är en pedagogisk tjänstehund som verkar inom skola och bibliotek och hjälper barn att fokusera på sitt läsande i lugn och ro utan prestationskrav.

Hur kan en hund hjälpa barn att lära sig att läsa?
Hunden skapar trygghet och motiverar barnen att läsa. Om barnet snavar på ett krångligt ord kan man säga ”Nu tror jag inte att hunden förstod ordet, kan du förklara? ”. Och barnet hjälper hunden.

Vad krävs för att bli en Bokhund?
Den måste vara lydig och social. Nyfikenhet och intresse för människor är viktigt. En trygg och säker hund är grunden då hela idén går förlorad om något barn skulle bli skrämt eller skadat av en osäker eller stressad hund. För att vaska fram rätt hundar utvärderas de i ett tufft lämplighetstest.

Hur länge jobbar hunden?
En vanlig arbetsdag är tre pass gånger 20 minuter med paus eftersom hunden verkligen anstränger sig och är mycket fokuserad. Sedan är den ledig en dag innan nästa pass.

Utbildas hundföraren också?
Efter godkänt lämplighetstest genomgår hundföraren också en utbildning där det ingår etologi, pedagogik och barnlitteratur samt kunskap om dyslexi och autism, parallellt med att hunden tränas i specifika moment. Klarar man alla moment certifieras hund och förare till Bokhundsekipage.

Vad tycker barnen som har ingått i projektet?
Ett barn sa: ”Att läsa för Bettan är som fredagsmys, fast bättre”. Barnen känner sig viktiga när hunden lyssnar.

Vart vänder sig hundägare som vill testa sin hund?
Under projekttiden genomför vi utbildningar till starkt reducerat pris därefter ska det bära sig själv som till exempel vidarutbildning för lärare. Vi nås via www.bokhunden.se.

Hur många hundar utbildas nu?
Vi har 20 hundar som påbörjat den ettåriga utbildningen och till sommaren är de första hundarna klara.

Fotograf: Katarina Sundberg

Kontakt,