På nationaldagen hyllar vi svenska hundraser!

Hurra för våra 12 svenska hundraser! Vissa är ganska okända medan andra lite vanligare. Inför nationaldagen vill Agria Djurförsäkring passa på att lyfta det fina kulturarv som vi har i hundraser som exempelvis drever, gotlandsstövare, jämthund och västgötaspets.

Dansk-svensk gårdshund och drever är två av tolv svenska hundraser.

Foto:  Måns Engelbrektsson & iStock

De 12 svenska hundraserna bär på ett långt kulturarv inom framför allt jakt, vallning och i viss mån som vakthundar.

- Förr hade många hundar hade naturliga arbetsuppgifter på landsbygden och var sällan avlade enbart för sällskap. Det historiska arvet speglar sig tydligt bland de svenska hundraserna, även om de i dag lever som kära familjemedlemmar, säger Patrik Olsson, hundexpert på Agria.

Populära jakthundar

Bland landets mest populära jakthundar kvalar flera av de svenska raserna in med jämthund i täten, kort därefter kommer utmanarna drever och hamiltonstövare hack i häl. Flera av de andra raserna ingår också i samma kategori och har en lång historik som just jakthundar.

Uppskattade familjehundar

Den dansk-svenska gårdshunden var en trogen vän på gårdar i framför allt Skåne, men är idag framför allt en uppskattad familjehund. En allsidig familjemedlem är också svensk lapphund som registrerade redan 1908. Även västgötaspetsen är en pigg och härlig familjehund som vill vara aktiv och var tidigare vanlig som vallhund.

Friska robusta hundraser

Det är alla förhållandevis friska och robusta hundraser som mer sällan än andra raser behöver besöka veterinären, enligt Agrias skadestatistik. De har dessutom förhållandevis långa livslängder.

Våra 12 svenska hundraser är:

• Dansk-svensk gårdshund
  • Drever