Ridskolan Strömsholm är nu Säker Hästverksamhet

Nu är det klart att den andra av tre riksanläggningar kan sätta upp skylten ”Säker Hästverksamhet” på stalldörrarna. Det betyder att säkerheten är hög för både människor och hästar. Det har också positiva effekter på ekonomin.

På Ridskolan Strömsholms finns 250 hästar, 200 elever och många anställda och besökare. De har, tillsammans med Länsförsäkringar, LRF och Agria Djurförsäkring gjort en grundlig genomgång av säkerheten både för människor och för hästar. Säkerheten är nu så bra att Ridskolan Strömsholm kan kalla sig Säker Hästverksamhet.

– Det här var ett sätt att säkra kvaliteten för alla som vistas i stallet. Det uppfattas positivt av såväl kunder, som samarbetspartners och kanske till och med hästarna. I och med genomgången får vi dessutom lägre försäkringspremie, säger Christina Mårdfelt, som är vd på Ridskolan Strömsholm.

Strömsholm är den andra av tre riksanläggningar som blir Säker Hästverksamhet. Flyinge blev Säker Hästverksamhet för ett år sedan och Wången, som är Sveriges tredje riksanläggning är på god väg.

– Det är viktigt att stora stall, där det vistas mycket folk, är säkra miljöer, men de över 500 gårdar som är Säker Hästverksamhet varierar i storlek. I de minsta finns endast ett fåtal hästar, säger Mats Nahlbom Agria Djurförsäkring.

– En morot för många stallägare att bli en Säker Hästverksamhet är de sänkta kostnaderna, men den främsta anledningen är att elen, miljön och kunskapen du får faktiskt kan vara skillnaden mellan liv och död, fortsätter Mats Nahlbom.

Stall som är Säker Hästverksamhet får:
• LRFs Medlemsförsäkring Säker Hästverksamhet, det vill säga 30 procent rabatt på grundpremien på försäkring för Hästverksamhet eller Lantbruk, inklusive VillaHemförsäkring för bostadshus på gården.
• Fem procent premierabatt på Agrias hästförsäkringar.
• Fem procent rabatt på LRFs Säker personförsäkring.
• … och så är dina djur och människorna i stallet tryggare.