Så här hanterar du viltolyckan i trafiken

Totalt har 40 000 viltolyckor inrapporterats till polisen hittills under 2017. I takt med att dagarna blir kortare ökar också antalet viltolyckor över hela landet, vilket innebär fler uppdrag för alla eftersöksjägare. Här bjuder Agria Djurförsäkring på tips vad du som bilist kan göra om du kör på vilt.

– Alla bilförare som kör på vilt är enligt lag skyldiga att rapportera olyckan till polisen. Polisen kontaktar i sin tur en registrerad eftersöksjägare för eftersök för att hitta och avliva det skadade djuret, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef sällskapsdjur hos Agria Djurförsäkring.

De flesta viltolyckor sker under gryning och skymning när djuren rör på sig som mest. Rådjursolyckor toppar viltolycksstatistiken. Hittills i år har över 31 000 rådjursolyckor inrapporterats.
Många rådjur överlever en bilkollision och flyr in i skogen trots att ett eller flera ben är av och inre blödningar uppstått. Adrenalinet hos det chockade djuret gör att det kan springa ganska långt i oländig terräng med allvarliga skador, så småningom lägger sig djuret ner. Om bilföraren rapporterat olyckan till polisen är eftersöksjägare med hund snart på plats.

Samhällsinsats för minskat lidande

Men det är inte riskfritt att ge sig ut på eftersök efter ett trafikskadat djur. Vägarna är hårt trafikerade, ett sårat djur kan vara aggressivt och terrängen är ofta svår även för tränade hundar och förare. Sedan i mars i år försäkrar Agria alla eftersökshundar som är i tjänst. Försäkringen gäller utöver hundens ordinarie försäkring oavsett vilket bolag den är försäkrad i.

-  Eftersökshundarna är viktiga för att minska trafikskadat vilts lidande. Samtidigt utsätts hundarna för större faror än vanliga hundar, därför har vi valt att ge eftersökshundar i tjänst en extra trygghet, säger Patrik Olsson.

Endast utbildade jägare och specialtränade eftersökshundar får söka efter trafikskadat vilt. Tack vare ett samarbete mellan polisen och Svenska Jägareförbundet finns det alltid eftersöksjägare tillgängliga, dygnet runt, året om, trots att uppdraget är ideellt.

Gör så här om du kört på vilt

• Placera ut varningstriangel så att inte fler olyckor händer
  • Ring 112 och anmäl olyckan
  • Markera alltid olycksplatsen tydligt - använd ett plastband, eller något föremål som är lätt att urskilja. Då kan jägare med eftersökshund hitta platsen och spåra djuret därifrån