Så här mycket älskar vi våra hästar

Att hästar är vägen till lycka råder inget tvivel. Hela 97 procent av de svenska hästägarna sig säger bli lyckligare av att umgås med sin häst. Och vem skriver inte under på det? Samtidigt är kärleken till djuret stor, 93 procent säger sig älska sin häst. Det visar en undersökning* om djurens emotionella värde för djurägare som Agria Djurförsäkring har gjort i flera länder.

De positiva fördelarna med att äga en häst är tydliga. Trots att hästägande ställer krav – hårt jobb, ansträngd ekonomi, mycket tid och är inte alltid kul eftersom skador och veterinärebesök dyker upp emellanåt – finns det både kärlek och lycka med i bilden.

- Den stora kärleken till hästar gör att så många är engagerade i ur och skur. Att så många upplever att de blir lyckliga av att umgås med sin häst visar hur värdefulla djur de är i våra liv, säger Agnes Fabricius, vd i Agria Djurförsäkring och hästägare.

Att hästen kräver full fokus och problemen rinner av, åtminstone för en stund, känner nog många hästägare och ryttare igen. Därför är det inte förvånande att hästen är det djurslag i undersökningen som vi helst umgås med för att hämta ny energi framför partner, familj eller vänner. Det håller 44 procent av hästägarna håller med om. Hästen toppar även valet av vem som ger bäst tröst när man är ledsen.

*Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Xtreme på uppdrag av Agria. I Sverige,Norge, Danmark, Finland och UK svarade 1000 djurägare på frågor om sina husdjur, varav 200 hästägare i varje land.

Så här svarade hästägare i respektive land:

Jag älskar min häst:
Sverige 93 %
Norge 81 %
Danmark 77 %
F
inland 92 %
Storbritannien 98 %

Jag blir lyckligare av att umgås med min häst:
Sverige 97 %
Norge 96 %
Danmark 94k %