Så här mycket kostar det att ha en häst

Att ha en egen häst är drömmen för många av landets 500 000 aktiva utövare av ridsporten. Men det är en dröm som kräver både pengar och tid. Enligt Agrias enkätundersökning* spenderar de flesta hästägare mellan 4 000–6 000 kronor per månad. Föga förvånande kostar hyra av en stallplats mest i Stockholm medan hästägare i Västernorrland betalar minst.

Sex av tio hästägare som deltog i enkätundersökning vill fortsatt utöva ridsporten och äga en egen häst trots kostnaderna, medan hälften av de kvinnliga och yngre hästägare har funderat på om de har råd att fortsätta.

- Att äga en häst är en livsstil som kräver både pengar och tid, men som många väljer att prioritera framför andra saker, säger Mikael Theorén, chef för affärsområde häst på Agria.

Agrias enkätundersökning* visar att hälften av hästägarna spenderar upptill 4 000 kronor per månad medan vart femte ända upp till 6 000 kronor per månad på sin häst. Hela 7 procent säger sig lägga mer än 10 000 kronor per månad.

De största fasta månadsutgifterna är stallplats och grovfoder. Därefter kommer försäkring och hovslagare, medan kostnader för djursjukvård kan periodvis bli höga. Allra minst lägger de deltagande hästägarna på att tävla med sin häst. Månadskostnaderna för hästen beror också på om den är inackorderad eller står i ägarens privata stall med möjlighet att ta hö från egen mark.

Stora geografiska skillnader att hyra stallplats

Kostnaderna för att inackordera hästen i ett stall varierar i landet. Allra dyrast är det i Stockholm, tätt följt av Uppsala och Skåne. Kostnaden varierar också beroende på vad som ingår utöver stallplats som foder, tillgång till ridhus och ridbana, stallets servicenivå för de dagliga sysslorna eller om det är ett kollektivstall där hästägarna hjälps åt med fodringar, in- och utsläpp. Lokalisering i förhållande till tätorter och möjlighet att ta sig till stallet med kollektivtrafik kan också spela in.

Agria har gjort en kartläggning av genomsnittskostnaden per månad för att hyra stallplats inklusive grovfoder (hö/hösilage) per län med hjälp av annonser på Hästnet:

Län Hyra av stallplats inkl grovfoder i genomsnitt/mån
Stockholm 6 935 kr
Uppsala 5 327 kr
Skåne 4 534 kr
Västmanland 3 816 kr
Kronoberg 3 500 kr
Västra Götaland 3 450 kr
Södermanland 3 286 kr
Gotland 3 083 kr
Blekinge 3 000 kr
Östergötland 2 915 kr
Örebro 2 500 kr
Halland 2 250 kr
Västernorrland 1 500 kr

Under kartläggningen saknades relevanta uppgifter i övriga län för att beräkna den genomsnittligen kostnaden.

*Undersökningen genomfördes av företaget Xtreme på uppdrag av Agria. Underlaget bygger på 302 intervjuer med hästägare i Sverige. Tabellen med kostnader i respektive län bottnar i annonser på Hästnet.